Analysen har genomförts av Telia och konsultföretaget Tyréns och baseras på mobildata från sju miljarder resor som genomfördes under 2023 i Sverige. Det motsvarar omkring 20 miljoner resor om dagen.
Resultatet visar att 57 procent av de analyserade resorna är kortare än fyra kilometer, vilket innebär att de kan genomföras med cykel eller till fots på under 15 minuter.
– Den här studien är unik eftersom vi kan rangordna Sveriges femtonminutersstäder. Inte enbart baserat på förutsättningarna, utan även utifrån hur det faktiska resandet ser ut, säger Jonas Hedlund mobilitetsexpert på Tyréns och ansvarig för analysen i en kommentar.
Grundidén med en så kallad femtonminutersstad är att alla invånare i en stad ska ha tillgång till nytta, nöje och service inom 15 minuters gång- eller cykelväg från hemmet. Det omfattar arbete, butiker, utbildning, hälsovård och underhållning.
Graden av femtonminutersstad varierar
Telia och Tyréns analys visar att resemönstret varierar inom Sverige, och därmed hur hög grad som städerna kan beskrivas som femtonminutersstäder.
Korta resor är exempelvis vanligare i större städer. Men de förekommer också på mindre orter, där de står för ungefär hälften av resorna. Trots det står de bara för 10 procent av de totala körsträckorna, vilket enligt Jonas Hedlund på Tyréns visar på behovet att planera om samhället mot att bli mer transporteffektivt.
– På landsbygden är resorna ofta längre än i tätbebyggda områden, men om vi tittar på hela Sverige så är bara fem procent av resorna längre än 30 km. En nyckel för att minska trafiken och dess utsläpp är transporteffektiv planering, där vardagens resmål och service måste finns nära invånarna. Det här är ännu mer viktigt på landsbygden, menar Jonas Hedlund.
Hoppas tekniken ska användas av fler
Christian Lewenhaupt är affärsutvecklare på Telia för Crowd Insights, som är det verktyg som använts för att analysera resorna. Han hoppas att tekniken ska komma till användning hos kommuner och städer i arbetet med att skapa ett smartare resande för sina invånare.
– Uppskattningar av reslängder baseras ofta på enkätstudier eller registerdata, men den här analysen är unik då den bygger på faktisk anonymiserad mobildata från miljontals mobilrörelser via vårt verktyg, kommenterar han.