Företag behöver hjälp med koll på kemikalier

Kemikalier EU kommer att skärpa kraven på användning av kemikalier vilket i sin tur ökar kraven på företag. Miljö & Utveckling har frågat Chemsec, Internationella kemikaliesekretariatet, om hur man får koll på kemikalierna.

Företag behöver hjälp med koll på kemikalier
Dags att skaffa koll på kemikalierna, tycker Chemsec. Foto: StockAdobe

Den som ligger före lagkraven vad gäller kontroll på kemikalier har en del att vinna, anser Anna Lennquist på Internationella kemikaliesekretariatet som till vardags kallas Chemsec, organisationens internationella namn. Hon har doktorerat i kemi och arbetar med toxikologi och substitut hos föreningen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– En skandal är kostsam för ett företag. Så vi tror på att de tjänar på att ligga ett steg före lagstiftningen. Då har de byggt upp sina system, har bra kontakt med leverantörerna och kan arbeta i lugn och ro utan oro för ändrad lagstiftning, säger Anna Lennquist.

Strategi pekar på att lagstiftning är på väg

Fakta

Chemsec

Den svenska ideella organisationen Internationella kemikaliesekretariatet bildades år 2002 för att hjälpa företag, offentlig sektor och samhället i stort att få koll på de svårhanterliga kemikalierna.Regeringen finansierar en del av arbetet och i styrelsen finns företrädare för flera av de stora miljöorganisationerna, som Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden, Jordens vänner och Fältbiologerna.

Inom EU väntas just det, nya lagar alltså. I dagsläget finns visserligen bara en ny strategi för kemikalier och inga skarpa förslag vad gäller lagstiftning. Men strategin innebär att de kommer, vilket kommer att innebära skärpta krav och hårdare kontroll.

Det finns förstås lagkrav även idag, liksom CE-märkning som ska ge bättre kontroll på kemikalierna. Men uppföljningen av att kraven följs är inte särskilt omfattande och efterlevnaden har blivit därefter.

– Företag har enligt lag ansvar för att ha koll på kemikalierna i de produkter de säljer eller som finns på arbetsplatsen. Men trots det är det vanligt att företag inte ens vet vilka kemikalier det handlar om, berättar Anna Lennquist.

Steg ett: Skaffa överblick

För företagen gäller nu, enligt henne, att i ett första steg få överblick över de kemikalier som används inom verksamheten. Nästa steg handlar om leverantörerna. Dem bör inköpande företag få en bra relation till.

– Då får man bra kommunikation och den information man efterfrågar och som stämmer, säger Anna Lennquist.

Knepigt med avlägsna leverantörer

Men det är inte så lätt, för leverantörerna kan vara svåra att kontrollera. De kan vara många, långt bort och verka enligt helt andra lagar och regler.

– Att det är svårt att få information från leverantörer, är något som alla talar om, säger Anna Lennquist.

Ibland handlar det till och med om att svaren från leverantörerna kan vara direkt fel.

Hjälp finns

Det är en av många anledningar till att fundera på att ta hjälp. Det finns färdiga IT-system med mjukvara som ger hjälp att ta kontroll, och det finns konsulttjänster. Företagen kan också ta hjälp av varandra, genom branschorganisationer till exempel. Att vara flera är bättre än att stå ensam, tycker Anna Lennquist.

– Om fler företag ställer frågor, så vänjer sig leverantörerna att svara, säger hon.

Verktyg och marknadsplats

Organisationen har också verktyg att erbjuda, som Sin-listan där förkortningen står för Substitute It Now. Sedan gäller det ju också att finna ämnen som verkligen är bättre och inte ger nya problemen. Föreningen har en virtuell marknadsplats, Marketplace, för de ämnen som verkligen är bättre.

Men den som vill göra rätt, måste också tänka om en aning, menar hon.

– Jag tänker att man måste acceptera att produkter som levereras med mycket information kanske kostar mer. Men det ger också företagen stabila leverantörskedjor med ett bra informationsflöde och även förtroende. Att betala mer lönar sig kanske ändå i längden, säger Anna Lennquist.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.