Svaga hållbarhetskrav på modeföretagens chefer

Hållbarhetsarbete En ny rapport visar att världens stora modeföretag är dåliga på att koppla hållbarhetsmål mot höga chefers ersättningar. H&M sticker ut som ett positivt exempel.

Svaga hållbarhetskrav på modeföretagens chefer
Foto: Adobe Stock

En ny rapport från Planet Tracker visar att världens modeföretag halkar efter när det gäller att koppla toppchefers ersättningar till hållbarhetsmål. Av de största företagen som är noterade på New York-börsen och Nastaq, de så kallade S&P 500-företagen, kopplar 70 procent av bolagen i dag ledningens ersättningar till uppnådda hållbarhetsmål. Av modeföretagen på S&P 500 är den siffran bara 43 procent. Bland företagen som inte kopplar löner eller bonusar till hållbarhetsmål nämns bland annat Gap, Levi Strauss, Sketchers och Foot Locker.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Planet Tracker är i sin rapport också kritiska till att flera modeföretag säger sig koppla ersättningar mot hållbarhetsmål utan att visa på hur målen mäts eller följs upp. Bland de företag som enligt Planet Tracker faktiskt belönar sina chefer på trovärdiga hållbarhetsfaktorer nämns bland andra H&M och Nike. De bästa företagen är dock enligt rapporten Ralph Lauren, Adidas, Hermes, Puma och Zalando då dessa kopplar sina belöningskriterier mot vetenskapligt baserade klimatmål.

Planet Tracker skriver i sin rapport att det är dåligt att modeföretagen inte ställer större hållbarhetskrav på sina chefer, särskilt med tanke på den vikt som företagen lägger på hållbarhet i marknadsföring och annan kommunikation.

”Varje modeföretag som vi analyserat är offentligt engagerade i att integrera hållbarhet i sin verksamhet och affärsmodell. Men dessa löften är bara greenwash om ledarna för företagen inte hålls ansvariga för att leverera på hållbarhetsmålen”, säger Planet Trackers Richard Wielechowski i en kommentar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.