– När en incident händer, kan jag inte sluta tänka på det på hela dagen. Ibland bryter jag ihop. Ibland blir jag så upprörd att jag inte kan äta lunch, säger Anu, sömmerska i Faridabad i Indien, enligt granskningsrapporten ”blusar och blåmärken”.
”Vilseledande feministisk framtoning”
Granskningsrapporten har undersökt företagen Kappahl, Indiska, Cellbes, Gina Tricot och Nellys hållbarhetsrapporter. Rapporten visar att fem av sex av de undersökta klädföretagen inte nämner könsbaserat våld och trakasserier i sin riskanalys av mänskliga rättigheter. Samtidigt använder flera av företagen kvinnors rättigheter i sin kommunikation. Enligt rapporten är detta vilseledande feministisk framtoning.
Gina Tricot säger exempelvis att det ”är en självklarhet att stärka kvinnor i allt vi gör”.
– När företag säger att de stöttar kvinnor men samtidigt inte prioriterar att förhindra våld och trakasserier i fabrikerna menar vi att det handlar om så kallad femwashing, säger Maria Sjödin, sakkunnig inom företag och mänskliga rättigheter på Fair Action, i en kommentar.
Kappahl sticker ut
Bland de sex svenska klädföretag som har granskats är Kappahl det enda företaget som har listat våld och trakasserier mot kvinnor som en specifik risk. Cellbes och Indiska uppger att de kommer att inkludera risken för könsrelaterat våld i framtiden, men övriga företag har inte tagit några åtgärder i denna riktning.
Trots att alla sex företag genomför inspektioner av de fabriker de köper ifrån, är det enligt dem själva inte ett tillräckligt effektivt sätt för att förebygga könsrelaterat våld och trakasserier.
– Företagen måste bidra till att skapa en trygg situation för kvinnorna genom möjlighet att vara med i en fackförening, fasta kontrakt, rimliga löner och säkra sätt att anmäla övergrepp utan risk att bli av med jobbet, avslutar Maria Sjödin på Fair Action.