Experten: Det kan företag och politiker göra för minskat bilåkande

Transport En ny rapport visar att inflationen har gjort att fler storstadsbor skippar bilen och i stället väljer cykeln eller att promenera. Det är en positiv trend utifrån ett miljö- och hälsoperspektiv, menar mobilitetsexperten Lasse Brand som ger förslag på vad politiker och företag kan göra för att få trenden att stanna.

Experten: Det kan företag och politiker göra för minskat bilåkande
Foto: Adobe Stock/Pressbild WSP.

Det är tydligt att årets prisökningar till följd av inflationen har ändrat hur vi reser. Det visar konsultföretaget WSP:s mobilitetsrapport som undersöker res- och pendlingsvanorna i Sveriges storstadsregioner.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

I undersökningen har 2 900 storstadsbor från Stockholmsregionen, Göteborgsregionen och Malmöregionen deltagit. Resultatet visar att 48 procent av storstadsborna har ändrat sina pendlingsvanor till jobbet och studier till följd av prisökningar. 54 procent uppger att de ändrat färdmedel eller rester mer sällan för privata ärenden. Den stora förloraren är bilen, som ersatts med cykel eller promenader för att spara pengar.

Utifrån ett miljö- och hälsoperspektiv är det positivt att bilåkandet minskar. Det anser Lasse Brand, som är mobilitetsexpert på WSP och författare bakom rapporten.

– Det blir intressant att följa om dessa nya vanor kommer att bestå när inflationen nu sjunker, räntorna sänks och köpkraften återvänder, säger Lasse Brand.  

Men för företag och politiker är det också möjligt att få trenden att hålla i sig. För att bibehålla priseffekten menar Lasse Brand att det skulle krävas både uppmuntrande och styrande åtgärder, både morot och piska.

– Ekonomiska styrmedel kan göra bilresandet mindre attraktivt jämfört med andra färdmedel. Det kan exempelvis handla om olika typer av skatter på drivmedel eller parkeringsavgifter, i Stockholm och Göteborg även trängselskatt. Även kollektivtrafikens biljettpriser är relevanta, likaså andra mer långsiktiga åtgärder för att förenkla resandet med gång, cykel eller kollektivtrafik.

Till arbetsgivare som vill att deras anställda ska åka mindre bil och i stället välja cykeln, ger Lasse Brand rådet att ta bort subventioner på anställdas parkering på arbetsplatsen.

– Många studier visar att företag med gratis bilparkering har en tydligt högre andel bilpendlare än företag med parkeringsavgifter. Lika viktigt är såklart att underlätta pendling med andra färdmedel, till exempel genom attraktiv och lättillgänglig cykelparkering vid arbetsplatsen, kanske även skåp och en dusch för de som cyklar långt. Tjänsteresor är ett annat område där företag kan påverka om de görs med bil eller på andra sätt, säger Lasse Brand.

För politiker på nationell nivå lyfter han en rapport där WSP, på uppdrag av myndigheten Trafikanalys, utvärderat statliga stymedel mer i detalj.

– Studien föreslår bland annat att staten möjliggör för kommuner att ta ut styrande parkeringsavgifter, medfinansierar drift av kollektivtrafik, bygger fler statliga cykelvägar och ger kommuner finansiellt stöd för cykel- och kollektivtrafikåtgärder, säger han.

Till kommunpolitiker ger han rådet att utforma trafiknätet och gaturummet för att gynna hållbart resande.

– Detta kan till exempel vara att omvandla bilkörfält eller bilparkeringsplatser till gång- och cykelbanor, kollektivtrafikkörfält eller vistelseytor. På längre sikt är en integrerad trafik- och stadsplanering avgörande där placering av bebyggelse och kollektivtrafikstråk går hand i hand, samt att skapa funktionsblandade områden där det mesta finns inom gång eller cykelavstånd, avslutar Lasse Brand.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.