Den globala elektrifieringen ritar just nu om de industriella värdekedjorna i grunden – och svenska företag har mycket att vinna om de vågar agera snabbt. Det visar en ny rapport från Business Sweden, baserad på intervjuer med 25 företagsledare inom svensk och europeisk industri.
– Det pågår en kapplöpning om vem som ska ta ledarskapet inom elektrifieringen. Värdekedjorna byggs om här och nu, och i dagsläget domineras de av ett fåtal aktörer, framför allt från Asien och Kina. Det finns en risk att Europa reduceras till att bara vara köpare av teknik, säger Sara Hedin, Head of Energy & Transport på Business Sweden.
Stora möjligheter – men fönstret är smalt
Rapporten ”The Global Race for Leadership within Electrification” slår fast att elektrifieringen inte bara är avgörande för klimatomställningen, utan också innebär en omstrukturering av globala värdekedjor – en process som sker parallellt med ökad geopolitisk osäkerhet och hårdnande global konkurrens. Samtidigt öppnas stora möjligheter för företag som är villiga att agera snabbt och strategiskt.
– Svenska företag har mycket att bygga vidare på. Vi har styrkor inom innovation, hållbarhet, tillgång till grön energi och en stark industriell tradition. Men det krävs nya angreppssätt och strategier för att ta en ledande roll, säger Sara Hedin.
Rapporten pekar ut fem konkreta strategier som svenska företag bör fokusera på för att positionera sig i den nya verkligheten:
1. Skarpare kundfokus
Att förstå och följa kundernas behov är viktigare än någonsin – inte minst eftersom många kunder själva famlar i den nya elektrifieringsekonomin.
– Det vi märker idag är att elektrifieringen skapar osäkerhet i efterfrågan. Därför blir det avgörande att ligga nära kunden och samarbeta tätt för att förstå deras behov, säger hon.
2. Nya typer av partnerskap
Företag måste tänka bortom det traditionella leverantörs- och kundförhållandet och i stället se till hela ekosystemet.
– Vi ser att det krävs samarbeten även med konkurrenter och aktörer i andra delar av värdekedjan. Det är genom sådana breda samarbeten som industrin kan stärkas, inte minst inom Europa, säger Sara Hedin.
3. Investeringar i teknik och effektivitet
För att kunna konkurrera globalt måste företagen våga satsa – både för att öka sin motståndskraft och för att möta prispress.
– Investeringar i teknik och produktionskapacitet är ett måste. Det är vad som gör det möjligt att skala upp och hantera både risker och press från globala aktörer, säger Hedin.
4. Aktivt deltagande i regelverksutveckling
Just nu formas de nya spelreglerna för framtidens industri. De företag som är med i processen har möjlighet att påverka villkoren.
– Det här är en ny spelplan, och reglerna sätts nu. Företag behöver både förstå och vara med och forma dem – annars riskerar man att hamna på efterkälken.
5. Globalt perspektiv – även bortom EU och USA
Elektrifieringen sker i snabb takt även i tillväxtmarknader – där finns tillväxtmöjligheter för företag som vågar satsa.
– Utvecklingen går snabbt i regioner som Indien, Latinamerika och Sydostasien. Svenska företag som vågar blicka bortom Europa och USA har chans att ta position tidigt.
Samverkan avgörande för omställningen
Men företagen kan inte driva omställningen ensamma. Flera av de intervjuade lyfter fram behovet av ett tätare samspel mellan offentlig och privat sektor.
– Offentligt stöd kan fungera som en katalysator för privata investeringar, särskilt i en tid då vi konkurrerar med aktörer som får omfattande statliga subventioner, säger Sara Hedin.
Investeringar i infrastruktur, råmaterial, gröna upphandlingskrav och snabbare tillståndsprocesser är några av de stödjande åtgärder som rapporten lyfter fram.
Business Sweden hoppas att rapporten både ska inspirera och fungera som en väckarklocka.
– Det finns ingen tvekan om att elektrifieringen kommer förändra allt. Svenska företag har möjlighet att bli nyckelspelare, men det kräver mod, investeringar och samarbete, avslutar Sara Hedin.



