Den explosiva elbilen

Ledare Transportsektorn är en het potatis för politikerna – och inte bara för dem. I nummer fem av Miljö & Utveckling, som utkommer denna vecka, tittar vi närmare på utvecklingen inom transportområdet, allt från teknik till infrastruktur. Men frågan är inte bara ekonomisk och teknisk, utan går djupare än så, skriver Ingar Lindholm i sin krönika.

Den explosiva elbilen
Ingar Lindholm. Foto: Mikael Sjöberg

Vad är det med omställningen av transportsektorn som gör den så känslig, ja närmast explosiv? I en debatt påstod en partiledare att en elbil kostar en miljon. Det uppenbart felaktiga uttalandet kritiserades av en lång rad olika aktörer – som i sin tur möttes av kritik av typen ”en så stor elbil som jag behöver kostar säkert minst en miljon”.

Självklart har inte alla råd att köpa en ny elbil (eller en ny bil överhuvudtaget), och allra minst de som behöver den låga driftkostnaden mest. Det kan man absolut ha synpunkter på. Men någon miljon handlar det inte om längre.

Utfasning

I min fönsterkarm står en fotogenlampa, ganska nytillverkad. Den lyser sällan. På nätet läser jag att fotogenlampan introducerades 1853 och blev populär i Sverige på 1860-talet. Tekniken behöll tillsammans med gaslampan sin position ett tag även efter det att elnätet byggts ut. Det var helt enkelt billigare än att övergå till glödlampor. Det gjorde att folk fortsatte med fotogenen trots att den, liksom annan förbränning, försämrade inomhusluften.

Så småningom tog glödlampan över, som en del av en ny tid och ett modernare liv.

Folkstormen 2009

2009 blev det folkstorm. Då förbjöd EU glödlampan. Människor hamstrade 60-wattare och Energimyndigheten överöstes med klagomål och frågor. Ett decennium senare har de energisnåla lamporna förbättrats tekniskt och att skruva i en lampa med effekten 60 watt känns idag närmast absurt.

Steget från glödlampa till lågenergilampa kan tyckas harmlöst

Steget från glödlampa till lågenergilampa kan tyckas harmlöst i jämförelse med övergången från fotogen till glödlampa, eller från bensinbil till biogas- eller elbil. Ändå sågs det som en stor och upprörande (dålig) förändring.

Omställningen är här

I Miljö & Utvecklings femte utgåva 2020 undersöker vi varför infrastrukturinvesteringarna ser ut hur det gör. Vi pratar med vinnarkommunen Lund om deras bästa trix för att minska bilåkandet i staden. Och vi provåker en tung lastbil med eldrift på elvägen vid Arlanda.

Omställningen är kanske inte lika brutal som när glödlampan skulle bort. Men den är här och vi behöver alla förhålla oss till den på ett eller annat sätt.

Fundera gärna lite på det här: Hur ser vi på omställningen av transportsektorn om tio år?

– Ingar Lindholm, chefredaktör Miljö & Utveckling

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste