Därför kan fler returer göra e-handeln hållbar

CIRKULARITET E-handelns returer har varit på tapeten den senaste tiden, och pekats ut som både ett miljö- och lönsamhetsproblem. Samtidigt visar studier att kunder som inte returnerar alls, kan vara större miljöbovar än de som returnerar.

Därför kan fler returer göra e-handeln hållbar

Klas Hjort, lektor i förpackningslogistik vid Lunds universitet menar att returhantering är en process som e-handelsföretagen kan vinna på att utveckla. Att returer är en naturlig del av den cirkulära ekonomin och att fler returer inte nödvändigtvis hänger ihop med ökad konsumtion.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Media skriver ofta om så kallade ”returmissbrukare”, alltså kunder som satt i system att beställa och skicka tillbaka produkter. Det är dock en relativt liten kundgrupp och problemet med dessa exempel är att de ofta likställs med vanliga returer, säger Klas Hjort.

Han menar att omskrivningarna ökar risken för att vanliga konsumenter tror att returprocessen är dålig – vilket den inte behöver vara.

– Det har varit en stor utmaning för oss att få andra att förstå att returer inte behöver vara dåliga, returer kan vara en grön del av e-handel. Det viktigaste är att produkterna kommer till användning och inte slängs i onödan, säger Klas.

”5 procent av miljöpåverkan”

Omkring tre miljarder returförsändelser sker varje år, bara inom EU. Men studier visar att närmare 70 procent av kunder inte returnerar alls.

– Det finns en relativt stor kundgrupp som inte returnerar. Och då kan man fråga sig hur det är möjligt att vara så träffsäker när man knappt är det i fysiska butiker. Om vi tittar ur ett hållbarhetsperspektiv kanske vi borde ha fler returer, fortsätter han.

Livscykelstudier visar att själva returtransporten inte står för mer än drygt 5 procent av produktens sammanlagda miljöpåverkan. Att tillverkningen står för den tyngsta delen.

– En kund som lägger en stor order och orsakar några returvändor är bättre för miljön än den som gör små beställningar ofta. När man väl har producerat en vara som en kund beställer hem och – inte vill ha – så är det väldig viktigt, ur en miljösynpunkt, att varan kommer tillbaka och kan säljas igen. Kan den inte det så ska den återvinnas på rätt sätt, avslutar Klas Hjort.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.