E-handeln öppnar för en mer hållbar återhämtning

Krönika E-handeln har fått utstå mycket kritik, och visst finns det problem. Men på det stora hela har pandemin skapat förutsättningar för mer genomtänkta konsumtionsvanor. Och där har e-handeln potential att bidra, skriver Niclas Persson, vd på Deedster, i en krönika.

E-handeln öppnar för en mer hållbar återhämtning
Niclas Persson.

Hur ska vi orka med klimatfrågan när vi har en pandemi att tänka på och hur ska vi ha kraft att ställa om när vi väl är ute ur den? Man kan bli trött av att bara tänka på det…

Utsvävningar och frikostighet

Fakta

Krönika

Detta är opinionsmaterial. De åsikter som framförs är skribentens egna.

Efter en lång period av partiell nedstängning och återhållsamhet med förstämning och leda, finns det nu ett uppdämt behov av utsvävningar och frikostighet. Att ta ut svängarna och inte behöva hålla igen. Sådant vi inte spontant förknippar med hållbarhet – flygresor kanske, köpa nya uppsättningar kläder till alla fester och tillställningar, konsumera loss.

Man sitter skamset och bläddrar bland resorna till värmen…

Snabbare omställning

Och nog har vi att vänta oss något av en spik i koldioxidkurvan när friheten att kunna röra sig fritt över gränserna ska återtas. Men så småningom ska ”the new normal” infinna sig och då tyder mycket på att pandemin på flera sätt skapat förutsättningar för en snabbare omställning till hållbart.

När det gäller till exempel resor har man inom näringslivet insett att man både kan driva och utveckla globala verksamheter med digitala möten och digitala verktyg. Affärsflyget kommer rimligtvis aldrig mer att nå upp till nivån som rådde före pandemins utbrott.

Spännande svenska resmål

Vad gäller semestrande och ledighet har vi upptäckt spännande svenska resmål och utvecklat sunda utomhusvanor med umgänge till fots och på cykel i skog och mark och på golfbanor, vilket minskar benägenheten att lägga pengar på långresor och helgshopping.

Överhuvudtaget har digitaliseringen fått sig ytterligare en rejäl skjuts framåt vilket öppnar för en snabbare uppskalning av cirkulära tjänster och delningsekonomi.

E-handeln har ökat betydligt

E-handeln har ökat betydligt i omfattning på bekostnad av butiksnäringen vilket också leder åt rätt håll på sikt. Visserligen ser vi initialt att den totala konsumtionen tenderar att öka i takt med att e-handeln växer och det finns också ett helt oacceptabelt utsläppsbidrag från expressleveranser för att inte tala om alla returförsändelser. Större ansvar behöver generellt utkrävas från de stora e-jättarna.

Större ansvar behöver generellt utkrävas från de stora e-jättarna.

Men med e-handel följer också möjligheter till effektivare logistik och minskade transporter, inte minst när det gäller dagligvaror.

Enklare att fatta genomtänkta beslut

En viktig fördel är att det blir lättare att göra informerade, genomtänkta köpbeslut. Framför datorn eller i mobilen kan vi lättare jämföra och ta reda på vilka produkter som är de mest hållbara. Dessutom utjämnas skillnaderna i utbud mellan stad och land, vilket är positivt för glesbygden.

Viktigast i ”the new normal” är nog kanske ändå att vi som kollektiv nått djupare insikter om samhällets sårbarhet. Om vikten av resiliens. Det bäddar långsiktigt för eftertänksamhet och mer genomtänkta konsumtionsvanor.

Så ha inte dåligt samvete för din flygresa till värmen nästa höst. Den får vi ta. Din omställning är redan på god väg.

– Niclas Persson, vd Deedster

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.