Organisationen Clean Creatives, som samlar yrkesverksamma klimatengagerade inom PR- och reklam, släppte på måndagen en rapport som pekar ut ett stort antal PR- och reklambolag som har i uppdrag att marknadsföra klimatkonferensen samtidigt som de representerar företag i fossilbranschen. Företagen som pekas ut i rapporten, som har titeln ”COP28 F-List: PR and Ad Agencies’ Double-Dealing at the UN Climate Talks” är byråerna APCO, ASDA’A BCW, CT Group, Edelman, FGS Global, First International Resources, FleishmanHillard, Omnia, Teneo, Viola Communications , All About Brands, Boopin, Brand Lounge, Fusion5, Hill & Knowlton, Markettiers, Memac Ogilvy och Publicis Sapient MENA.
Tidigare uppgifter har gjort gällande att ordförandelandet för Cop28, Förenade Arabemiraten, försöker använda Cop28 för att förhandla fram avtal mellan de statligt ägda energiföretagen Masdar och Adnoc. Hos de listade reklambyråerna fanns total 18 kontrakt med dessa bolag
– COP28-samtalen skulle inte äga rum i Dubai om det inte vore för den grönmålning av fossilbränslen som tillhandahålls av reklam- och PR-byråer, säger Clean Creativs vd Duncan Meisel i en kommentar och fortsätter:
– Att arbeta för klimatåtgärder är oförenligt med att arbeta för de företag som driver krisen, och byråerna kopplade till COP28 bör omedelbart avbryta sina avtal med fossilbränsleföretag.