Coca-Cola ska sluta använda formuleringar som ”gjord av 100 procent återvunnen plast” på sina flaskor, efter att EU-kommissionen slagit ned på vilseledande miljöpåståenden. Förändringen kommer efter en anmälan från konsumentorganisationen BEUC, med stöd av ClientEarth och Ecos.
Coca-Cola tvingas ändra återvinningspåståenden
Kommunikation Coca-Cola lovar att sluta med svepande miljöpåståenden på sina flaskor efter en EU-granskning delvis gjord av svenska Konsumentverket. Konsumenter har lurats att tro att plastflaskor är mer miljövänliga än de faktiskt är, enligt kritiker.

Foto: Open AI/ Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Påståenden som ”Jag är en flaska gjord av 100 procent återvunnen plast” ska nu preciseras, eftersom de inte gäller hela flaskan – exempelvis omfattas inte kapsyler och etiketter. Även termer som ”100 procent återvinningsbar” kan vara missvisande, eftersom tillsatser som lim, färgämnen och bläck sällan tas med i beräkningen.
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