Coca-Cola ska sluta använda formuleringar som ”gjord av 100 procent återvunnen plast” på sina flaskor, efter att EU-kommissionen slagit ned på vilseledande miljöpåståenden. Förändringen kommer efter en anmälan från konsumentorganisationen BEUC, med stöd av ClientEarth och Ecos.
Coca-Cola tvingas ändra återvinningspåståenden
Kommunikation Coca-Cola lovar att sluta med svepande miljöpåståenden på sina flaskor efter en EU-granskning delvis gjord av svenska Konsumentverket. Konsumenter har lurats att tro att plastflaskor är mer miljövänliga än de faktiskt är, enligt kritiker.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Påståenden som ”Jag är en flaska gjord av 100 procent återvunnen plast” ska nu preciseras, eftersom de inte gäller hela flaskan – exempelvis omfattas inte kapsyler och etiketter. Även termer som ”100 procent återvinningsbar” kan vara missvisande, eftersom tillsatser som lim, färgämnen och bläck sällan tas med i beräkningen.
Företaget har frivilligt fört en dialog med EU:s nätverk för konsumentskydd, CPC, som i detta fall leddes av svenska Konsumentverket och ungerska konkurrensmyndigheten. Ändringarna ska nu följas upp av nationella tillsynsmyndigheter.
– Det här skickar en tydlig signal till hela branschen, nämligen att vilseledande återvinningspåståenden kan få rättsliga följder. Detta bör ses som miniminivån. Myndigheter har nu mandat att agera mot den här typen av grönmålning, säger Kamila Drzewicka, jurist på ClientEarth, i en kommentar.
Agustín Reyna, generaldirektör på BEUC, välkomnar att Coca-Cola agerar – men anser att problemen kvarstår.
– Även om det preciseras i liten stil att det bara gäller delar av flaskan, kommer siffran ”100 procent” ändå att sätta sig hos konsumenter. Sanningen är att knappt hälften av alla plastflaskor återvinns i dag. Att antyda att flaskor är helt återvinningsbara eller återvunna är missvisande och bör upphöra.
Tillsynsmyndigheter i EU kommer enligt organisationerna inom kort att också börja granska andra dryckesproducenter.