Det är miljöorganisationen Fashion for Good, som arbetar för en mer hållbar modeindustri, som står bakom initiativet som tillkännagavs i veckan. De företag som sluter upp bakom det är bland annat Adidas, Inditex, med Zara som dotterbolag, On Running, Target och Zalando.
Satsningen tar avstamp från redan befintliga projekt, som bland annat säkerställer att träningsskor och skor återvinns till nya produkter. Skillnaden är att ansträngningarna utökas med bland annat mer fokus på design och materialinnovation. Totalt kommer initiativet fokusera på fyra centrala flöden.
Fakta
4 fokusområden för en mer cirkulär skoindustri
1. Design. Definiera en cirkulär design och gemensamt driva riktlinjer för att bygga en cirkulär infrastruktur inom skoindustrin.
2. Material. Identifiera och validera hållbara alternativ för skomaterial inklusive TPU, PU, EVA, läder och gummi.
3. Slut på användning: Sortering, demontering och återvinning. Utveckla en omfattande datauppsättning om avfallsflöden för skor efter konsument, inklusive (icke-)återanvändbara fraktioner, volymer, konstruktioner och sammansättningar. Identifiera och validera även lösningar för reparation, slutanvändning, demontering och återvinning av skor.
4. Spårbarhet. Lägg grunden genom att slå samman ett spårbarhetsdataprotokoll för skor för att bygga upp spårbarhet som bevis för att styrka hållbarhetspåståenden.
– Under de senaste sju åren har vi konsekvent brutit mot normer inom olika segment, och utnyttjar nu vår expertis för att radikalt omvandla skoindustrin. Genom att fördubbla våra ansträngningar strävar vi efter att driva cirkularitet och hållbara lösningar, säger Fashion for Goods vd Kartin Ley i en kommentar.
Skoindustrin producerar cirka 24 miljarder skor globalt varje år, ofta bestående av mer än 40 olika komponenter tillverkade av olika material såsom plast och gummi, enligt Fashion for Good. För att påskynda arbetet med att göra skoindustrin mer cirkulär uppmanar organisationen andra relevanta aktörer och innovatörer att gå med i satsningen.