Luleå Lokaltrafik AB har målet om att på sikt ha en helt utsläppsfri bussflotta. På sidan av batteribussar har de börjat sneglat på vätgasdrivna bussar. Mot den bakgrunden har de därför deltagit i ett nytt projekt där forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet undersökt möjligheten att producera vätgas från biogas vid reningsverk.
Bussupptäckten: Win-win med att producera vätgas från biogas
Transport
Att producera vätgas från biogas kan ge positiva effekter – för både klimatet och ekonomin. Det visar ny forskning från IVL Svenska Miljöinstitutet som tittat närmare på Luleås busstrafik.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det avslutade projektet har nu landat i slutsatsen att det finns flera positiva fördelar, för såväl klimatet som ekonomin, med att producera vätgas från biogas.
– Genom att producera vätgas från biogas kan mer förnybar vätgas med bra klimatprestanda framställas. Vi tror att det i vissa fall kan vara en bra idé, särskilt när biogasbussar ersätts med el och biogasen kan behöva hitta nya användningsområden, säger Tobias Gustavsson Binder, transportforskare på IVL i en kommentar.
Ingår inte i EU:s vätgasstrategi
Vidare säger han att ett problem är att vätgas som produceras från biogas inte ingår i EU:s paket för förnybar vätgas.
– EU har beslutat att förnybar vätgas är synonymt med vätgas från el. Även om själva syftet är att stänga dörren för fossil vätgas, vilket är bra, anser vi att det är synd att även vätgas från biogas exkluderas. Åtminstone borde det ges en roll som övergångsbränsle fram till dess att det finns tillräckligt med vätgas från elektrolys, säger Tobias Gustavsson Binder.
”Vi ser ett ökat intresse för vätgas”
Studien har fokuserat på stadstrafik. Utifrån det har det funnit att vätgas i stadsbussar skulle bli dyrare vad gäller fordon, drivmedel och infrastruktur. Däremot pekar studien på att det kan bli kostnadseffektivt med vätgas i regionbussar och lastbilar med krav på lång räckvidd.
– Busstrafiken går snabbt mot nollemissionsdrift och vi ser ett ökat intresse för vätgas och bränslecellsbussar, Anders Hjort, forskare och senior expert på IVL i en kommentar.