Forskare – flera miljörisker med ”gröna” fartygsbränslen

Transport Under senare år har ammoniak seglat upp som ett starkt alternativ till fossila bränslen inom sjöfartsbranschen. Men nu varnar forskare för att drivmedlet kan skapa nya och allvarligare miljöproblem.

Forskare – flera miljörisker med ”gröna” fartygsbränslen
Foto: Chalmers/ Adobe Stock

Sjöfarten hoppas att ammoniak som fartygsbränsle ska minska koldioxidutsläppen i framtiden. Men bränslet kan i stället ge upphov till nya miljöproblem, menar forskarna bakom en ny studie.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Ammoniak har tydliga fördelar: det är fritt från kol och har en högre energitäthet än vätgas. Det är också relativt enkelt att konvertera ammoniak från gasform till flytande form.

– Tillverkningen av elektro-ammoniak kräver mycket energi. Även om det är fritt från kol, leder dess förbränning fortfarande till utsläpp av växthusgaser. Ammoniak som bränsle är långt ifrån riskfritt, säger forskaren Fayas Malik Kanchiralla vid Chalmers tekniska högskola, till Miljö & Utveckling.

I en studie har Fayas Malik Kanchiralla jämfört fyra förnybara energibärare – el via batterier, samt elektrobränslerna vätgas, metanol och ammoniak – för tre olika fartygstyper. De undersökte teknisk lönsamhet, miljöpåverkan och kostnader med både förbränningsmotorer och bränsleceller.

– Vi fann att de tre gröna elektrobränslena har en högre miljöpåverkan än traditionella bränslen när det gäller faktorer som giftighet för människor, användning av mineraler och metaller samt vattenanvändning, säger han.

Detta går att hantera, menar han, men skulle kräva komplexa säkerhetssystem. Det kan innebära att användningen av ammoniak som bränsle begränsas till oceangående fartyg.

– Ammoniak kan leda till övergödning och försurning. Även om det är fossilfritt och rent som bränsle är det inte tillräckligt grönt för miljön än. Mer forskning krävs för att bedöma riskerna med utsläpp av ammoniak innan det kan användas säkert inom sjöfarten, avslutar Fayas Malik Kanchiralla.

Fakta

om elektrobränslen

Elektrobränslen är syntetiska bränslen som produceras med el, i processer där energirika molekyler tillverkas av andra molekyler. Dessa bränslen definieras som ”gröna” när de produceras med förnybar el. 

Källa: Chalmers.se

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.