Transportexperter: Inför mål för minskad biltrafik

Transport Bilåkandet måste minska för att Sverige ska ha en chans att nå klimatmålet till 2030. Det är budskapet från flera transportforskare som nu uppmanar regeringen att införa ett mål om att minska trafiken med 20 procent samt lägga om infrastrukturplaneringen.

Transportexperter: Inför mål för minskad biltrafik
Stockholm har målet om att minska bilåkandet med 30 procent till 2030. Sverige behöver anta ett liknande, nationellt, mål menar flera transportforskare. Foto: Adobe Stock.

Elektrifiering, elektrifiering, elektrifiering. Så lyder det ofta när Sveriges regering pratar om hur växthusgasutsläppen från transportsektorn ska minska. Men att bara fokusera på elektrifiering räcker inte, utan vi behöver även se till så att bilåkandet minskar. Det är budskapet som fyra transportforskare ger i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Samtliga av debattörerna, Håkan Johansson, Anders Roth, Jacob Witzell och Karolina Isaksson, forskar om hållbarhet inom transportsektorn.

I debattartikeln lyfter de en studie från KTH som visar att bilkörningen behöver minska med mellan 21–47 procent för att sänka vägtrafikens klimatpåverkande utsläpp med 70 procent till 2030, jämfört med 2010.

Mot den bakgrunden menar de att Sveriges regering behöver beslut om ett tydligt mål för minskat bilåkande till 2030.

”En tänkbar nivå kan vara att utgå från 20 procent mindre biltrafik 2030 jämfört med i dag, med regionala anpassningar som beaktar skilda förutsättningar mellan städer och landsbygd” skriver de i debattartikeln.

Som regionala anpassningar föreslår de mål om att inte öka biltrafiken på landsbygden, men minska bilåkandet i städerna städerna med 25–30 procent, vilket redan Göteborg och Stockholm har som mål.

Men i stället för att planera för ett minskat bilåkande, utgår Trafikverket från en prognos på ökat bilåkande med över 20 procent till 2040 i det inriktningsförslag för transportinfrastrukturen som nyligen presenterades. Det menar debattörerna är fel väg att gå.

I debattartikeln lyfter de vidare exempel från andra länder. Bland annat Norges nollväxtmål, som de har haft sedan 2012, för biltrafiken i städer, samt Irlands och Skottlands mål om minskad biltrafik med 20 procent till 2030. Enligt forskarna utgår ländernas strategier från vetenskapliga lärdomar om behovet att kombinera morötter och piskor för att ändra resvanor. Detta menar debattörerna att Sverige behöver ta efter.

”Mål och strategier bör vägleda såväl infrastruktur som samhällsplanering i stort, men även ligga till grund för styrmedelsförslag som beaktar rättvis omställning” avslutar de.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.