På onsdagen, i samband med FN:s miljömöte Cop16 som just nu pågår i Cali i Colombia, kom beskedet att tre globala företag blir först ut att sätta vetenskapligt baserade mål för naturen. Beskedet kommer efter år av arbete och flera omgångar av pilotprojekt.
Företagen är lyxmärket Kering, läkemedelsjätten GSK och byggmaterialtillverkaren Holcim. Science-Based Target Network, som står bakom de vetenskapligt baserade naturmålen, Science Based Targets for Nature, beskriver veckans besked som en ”milstolpe”.
– Vi är glada över att se GSK, Kering och Holcim leda vägen genom att offentligt anta världens första vetenskapsbaserade mål bortom klimatet. De visar att en tydlig och trovärdig väg för ambitiösa åtgärder för naturen är möjliga, säger SBTN:s vd Erin Billman i en kommentar.
Kering, som äger modevarumärken som Gucci och Balenciaga, åtar sig att minska sitt markutnyttjande med 3 procent till 2030 jämfört med 2022 och satsa på regenerativt jordbruk på 695 000 hektar mark. GSK fokuserar på vattenneutralitet i områden med vattenbrist, med ambitionen att återföra lika mycket vatten som de förbrukar i exempelvis Upper Godavari-bäckenet i Indien. Holcim fokuserar på att minska sötvattenanvändningen i sina verksamheter.
SBTN har tagits fram utifrån en vetenskaplig konsensus om att begränsningen av den globala uppvärmningen till 1,5 grader inte kan nås utan att också stoppa och vända förlusten av biologisk mångfald. Redan 2020 presenterades en initial vägledning, och under åren har den fördjupats och detaljerna blivit tydligare. Förra året presenterades den slutgiltiga produkten och nu har de första företagen antagit vetenskapligt baserade mål för naturen.
I dag deltar 150 andra företag i SBTN:s program för att utveckla vetenskapligt baserade naturmål. Nästa år väntas ett ramverk för mål för hantering av havsfrågor, som ska komplettera befintliga naturmål för mark och vatten. SBTN arbetar också med att ta fram en vägledning inom området för städer.