– Förgasning är prismässigt en ganska konkurrenskraftig metod, som möjliggör användning av nya material. Men vi har ingen kommersiell anläggning i dag. Det handlar om väldigt stora investeringar, säger Pål Börjessson, professor i miljö- och energisystem vid Lunds tekniska högskola.
Med tanke på att oljepriset gått ner kraftigt det senaste året innebär det också en stor risk att investera i biogas, men det finns ändå många intressenter.
– I dag saknas politiska styrmedel. Alla avvaktar i väntan på hur miljöpolitiken inom Sverige och EU ska utvecklas, säger Pål Börjesson.
Han understryker att skogsråvara också går att använda vid produktion av många andra drivmedel och att biodrivmedel inte är någon försumbar resurs. Analyser visar att så mycket som 25-30 procent av den mängd bensin och diesel vi konsumerar i dag skulle kunna ersättas med biodrivmedel, varav kanske hälften skulle kunna vara biogas. Beräkningarna är gjorda på vilka mängder biomassa som finns tillgängliga.
– Det handlar inte om att välja etanol, metanol eller biogas. Alla biodrivmedel har en viktig plats och skulle kunna användas betydligt mer, säger Pål Börjesson.
publicerad 15 oktober 2015