Avgörande skede för ny standard

Internationella ISO-organisationen är inne i en intensiv fas i arbetet med den nya standarden för Social Responsibility. I sommar kommer riktlinjerna för standarden att vara klara.

Under 2004 kommer ISO att ta fram en rapport som lägger grunden för framtida arbete med riktlinjer och standarder för socialt ansvarstagande i såväl företag som andra typer av organisationer. ISO:s övergripande syfte med att ta fram internationella riktlinjer och standarder för socialt ansvarstagande är att underlätta för organisationer att organisera och styra sitt sociala ansvarstagande, att ge bättre möjlighet att jämföra olika organisationers arbete med socialt ansvarstagande, och att bidra till att förbättra arbets- och livsvillkor för människor.

Swedish Standards Institute, SIS, har bildat en referensgrupp för Social Responsibility. Genom Lennart Piper, som är en av tre europeiska deltagare i ISOs Advisory Group som bereder frågan åt ISO:s ledning, för de fram sina förslag. Den svenska referensgruppen driver bland annat linjen att en kommande standard ska anpassas till befintliga ledningssystemstandarder och att den ska var organisationsinriktad. SIS referensgrupp har också föreslagit en stuktur för att analysera och dokumentera området utifrån en rapport som företaget ERM ska ta fram. För närvarande deltar ett femtontal företag och organisationer i referensgruppen, bland annat Vattenfall, Svenskt Näringsliv, Svensk Industriförening, Ericsson, TCO, Skanska och DNV Certification.

Fakta: Den analysgrupp som ISO har tillsatt för att arbeta med standarder inom området har valt att vidga det tidigare använda begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, till att nu kalla det Social Responsibilty. I det begreppet inkluderas både företag och organisationer. Social Responsibility-begreppet anses innefatta fem huvudkomponenter:

1. Välj relevanta normer för organisationens uppträdande

2. Hitta och engagera alla relevanta intressenter i verksamheten

3. Skapa processer och system för effektiv hantering av SR-frågor

4. Etablera metoder och tekniker för att följa upp och verifiera resultat av åtgärder

5. Rapportering av åtgärder och resultat

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste