Halverade utsläpp för elbilsbatterier

Miljöteknik Svenska Miljöinstitutet har släppt en ny rapport om elbilsbatteriers klimatpåverkan. Den visar betydligt ljusare siffror än den tidigare rapporten.

Halverade utsläpp för elbilsbatterier
Elbilarna släpper inte ut avgaser när de körs, men belastar klimatet när batterierna tillverkas. Foto: IVL

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Energimyndigheten undersökt klimatutsläppen från tillverkningen av elbilsbatterier. Forskarna släppte för två år sedan en uppmärksammad rapport, som visade att elbilsbatterier var riktiga klimatbovar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Nu har forskarna följt upp rapporten och kommit fram till ett ljusare resultat.

För två år sedan visade forskningen att tillverkningen av elbilsbatterier orsakar utsläpp på 150–200 kilo koldioxid för varje kilowattimme som batteriet kan lagra.

Hälften så stora utsläpp från elbilsbatterier

Dagens forskning visar att utsläppen endast är hälften så stora. Tillverkningen av litiumjonbatterier släpper i snitt ut mellan 61 och 106 kilo koldioxid per kilowattimme lagringskapacitet.

Om data som är mindre transparent tas med i beräkningarna blir det övre värdet högre; 146 kilo koldioxid per producerad kilowattimme. Det stora intervallet i utsläpp beror till stor del på produktionssätt av batterierna samt vilken typ av el som används vid tillverkningen av batterierna.

– Både i den förra och i den här rapporten har vi fokuserat på de senaste och mest transparenta data. För det tidigare högre spannet gällde att elen som användes i batterifabrikerna hade en hög andel fossilt inslag, säger Lisbeth Dahllöf, forskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Rapporten visar att batteriernas klimatavtryck är på väg ner men kan minskas ytterligare. Detta stödjer att elfordon är viktiga för att nå klimatmålen, säger Peter Kasche, programansvarig på Energimyndigheten.

Fabrikerna mer effektiva

Att utsläppen nu visar sig vara lägre, beror bland annat på att batterifabrikerna har blivit större och kan köra på full produktion, vilket gör att de blir mer effektiva per producerad enhet.

– Resultatet styrker att Sverige, som föregångsland och med stor andel förnybar el, har både kunskapen och möjligheten att etablera en storskalig europeisk försörjningskedja för batteritillverkning med både miljö- och klimatmässiga fördelar, säger Greger Ledung, sakkunnig på Energimyndigheten.

Räknat bort återvinningsprocessen

Den nya rapporten bygger på färskare data. Den visar att utsläppsiffran 61 kilo koldioxid gäller för en fabrik med en full storskalig produktion, där man också använder sig av förnybar energi. Siffran 106 kilo baseras på dagens tillverkning, som främst sker i Asien med fossil energi.

En annan skillnad i rapporten är att man nu tagit bort återvinningsprocessen av batterierna i beräkningarna, som stod för 15 kilo koldioxid, samt att man sett att batteriernas livslängd snarare är 14 år än 8 år.

Läs hela rapporten här.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.