En global studie från branschorganisationen Global Business Travel Association, GBTA, visar att de flesta företag saknar konkreta strategier för att minska koldioxidutsläpp från sina affärsresor, trots ökande klimatåtaganden på ledningsnivå. Studien omfattar 241 företag med en årlig resekostnad på över 14 miljarder dollar.
Företag saknar konkreta klimatstrategier för affärsresor
Klimat De flesta företag saknar konkreta strategier för att minska utsläppen från sina affärsresor. Det visar en ny studie.

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Endast 12 procent av företagen investerar i hållbart flygbränsle för att kompensera utsläpp, och bara 7 procent har infört interna koldioxidavgifter. Däremot visar studien att 79 procent av företagen utvärderar nödvändigheten av affärsresor och att 62 procent mäter sina utsläpp.
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


