Projektet har tagit två år att ro i land. För mindre än en månad sedan lanserades det i Sverige och de första återbrukade kaffemaskinerna började säljas. För mindre än en vecka drog projektet igång i Danmark.
Stort intresse för gamla kaffemaskiner: ”Oerhörda miljöbesparingar”
Återbruk I ett nytt projekt återbrukar kaffejätten Nespresso trasiga kaffemaskiner och säljer dem till ett lägre pris. Efter bara några veckor har intresset i Sverige varit så stort att projektet nu lanseras även i Danmark. Målet är att det ska skalas upp.

Andreas Lagerstedt är chef över den tekniska delen i att återbruka Nespressos kaffemaskiner.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Exakt hur många kaffemaskiner som sålts är dock för tidigt att svara på enligt Andreas Lagerstedt, chef över den tekniska delen.
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


