Konsumentverket: Svårt att konsumera mer hållbart

KONSUMTION Det har blivit lättare att köpa en kopp mer miljövänligt kaffe, men svårare att välja en mer miljövänlig bil. Det är en av slutsatserna i Konsumentverkets årliga rapport om varför vi konsumerar som vi gör. Och att överlämna miljöfrågan till kunderna är inte en framkomlig väg, enligt verket.

Konsumentverket: Svårt att konsumera mer hållbart
Att konsumera mer hållbart är extra svårt för den som vill köpa en bil. Foto: StockAdobe

Många tycker att det är viktigt att veta hur deras konsumtion påverkar miljön, 54 procent av kvinnorna och 45 procent av männen. Det är betydligt fler än när samma fråga ställdes för tre år sedan. Men trots medvetenheten så görs många ur miljöaspekt tveksamma inköp.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– När man frågar hur viktigt folk tycker att det är att konsumera miljömässigt hållbart så är det ganska många som svarar att det är viktigt, men färre som faktiskt agerar på det, säger Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket, till Miljö & Utveckling.

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

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste