nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Øyvind Hagen / Statoil ASA

Världens största flytande vindkraftverk till Skottland

Världens största flytande vindkraftverk byggs nu utanför skotska kusten.

  • Annons 1

Fördelarna med flytande vinkraftverk är att de kan placeras på djupa vatten, långt ut till havs där det blåser bra och på platser som idag inte nyttjas för energiproduktion. Ofta kan också den infrastruktur som redan används av olje- och gasindustrin nyttjas för att leverera även vindenergin till land.

Bakom pilotparken som byggs under nästa år utanför skotska Peterhead, står Statoil som ska bygga fem flytande 6 MW- turbiner, med en kapacitet som täcker elbehovet för 20 000 bostäder.

Här används vindkraftsturbiner som knyts mot havsbotten via en trepunktsförtöjning. Turbinerna är sedan sammankopplade med kablar som skickar energin till fastlandet, skriver The Guardian.

Flytande vindkraftverk testas även på andra håll, bland annat utanför Norge och Portugal.

 

 

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.