Ett trettiotal plagg från modemärken som Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d´Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred har utgjort den lånekollektion som nu cirkulerat under fyra månader.
För att få använda ett plagg visar man sitt intresse på Instagram och lämnar det vidare till någon annan efter en vecka genom en bild på sig själv med plagget på. Projektet tog fart genom att skådespelare, modeller, programledare, journalister, bloggare och stylister i flera länder började använda plaggen och satte fokus på den svenska lånegarderoben.
Innovativa metoder
– Genom ShareWear har Sverige återigen visat sin styrka inom kreativa näringar och hållbarhet. Initiativet är också ett bra exempel på hur vi med hjälp av innovativa metoder kan skapa ett globalt engagemang, säger Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet.
Kampanjen har skapat 400 rubriker i några av världens största medier. Bland annat skrev den brittiska tidningen The Telegraph: ”It´s a genius plan” och tidningen Elle drog slutsatsen att: ”All good things come from Sweden”. Den Shanghaibaserade tv-kändisen, Jin Xing, testade en klänning från Filippa K och berättade om det för sina 9,6 miljoner följare på det sociala nätverket Weibo.
Globalt genomslag
– Det är enormt roligt att vårt gemensamma initiativ har fått ett globalt genomslag. Att arbeta med starka svenska modevarumärken bidrar till att stärka Sverige som ett modernt och progressivt land, vilket inverkar på exporten av både mode och turism, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.