Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Viktigt för klimatet att tjänstebilen är miljöbil

TRANSPORT Klimatpåverkan från trafiken minskar inte tillräckligt snabbt. En orsak är inköp av allt större bilar, konstaterar Jakob Lagercrantz hos 2030-sekretariatet. Han anser att den som vill göra något nu, ska välja tjänstebil enligt bonusförordningen, en miljöbil.

Viktigt för klimatet att tjänstebilen är miljöbil
Se upp med törstiga tjänstebilar.

Biodrivmedel och el gör att klimatpåverkan från trafiken minskar. Men eftersom allt fler väljer stora bilar och trafikflödet ökar, så är minskningen inte snabb nog.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Vi ligger på topp vad gäller biodrivmedel och långt fram när det gäller laddbara fordon. Men vi kör allt mer per person och köper allt större bilar, så där försvinner mycket av vinsten, säger Jakob Lagercrantz, vd för regeringens 2030-sekretariat.

Miljöbilar väljs bort

Han berättar om siffror från internationella energiorganet IEA som visar att allt fler väljer suv.

– Ökningen är mellan 25 och 30 procent beroende på vilket land man tittar på, konstaterar han.

Fler bensinbilar ger större klimatpåverkan

Till det kommer de kvarvarande effekterna från fuskskandalen med riggade utsläppsvärden, som gjorde att många valde bort dieselbilar till förmån för de mer klimatpåverkande bensinbilarna.

Sammantaget minskar trafikens utsläpp, men inte fort nog för att klimatmålet till år 2030 ska nås. Det var i alla fall så det såg ut i mars, när Trafikverket presenterade siffrorna för förra året. Hur det ser ut nu, finns det inga säkra siffror för men corona påverkar säkerligen.

Men vartåt det barkar är oklart. Jakob Lagercrantz ser motstridiga trender även här.

– Folk vill inte trängas i kollektivtrafiken och väljer därför bilen. Å andra sidan har digitala möten slagit igenom.

Telefon ersätter resa

Själv reser han med Västtrafik, alltså kollektivt, under intervjun. Han menar att det är viktigt att få människor att återgå till kollektivtrafik. Vad gäller digitala möten, ska han träffa en minister nästa dag. Men digitalt då. Den trenden får gärna fortsätta.

Det går också att göra något åt bilarna, förutom att välja el. Och de som köper bilar i tjänsten bör tänka ett extra varv.

Bonusbil i tjänsten

– 60 procent av alla bilar går till företag och efter det går de ut på begagnatmarknaden. Så då är det ju jätteviktigt att företagen tänker rätt när de väljer fordon och har en bra policy för upphandling. Det ska miljöansvarig se till att få på plats.

Miljöbil ska det vara, det som är bonusbil enligt bonusförordningen, anser han.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.