Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

2019 dystert år för biodrivmedel

Transport Utvecklingen för biodrivmedel gick i fel riktning 2019. Det visar en rapport från Energimyndigheten. Under året användes mindre biobränsle och mer palmolja.

2019 dystert år för biodrivmedel
Biodrivmedlen minskade under 2019, enligt en ny rapport. Foto: StockAdobe

Andelen biodrivmedel gick från 22,9 procent 2018 till 21,8 procent 2019. Samtidigt ökade andelen palmolja med 130 procent. Detta visar en rapport från Energimyndigheten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Organisationen Svebio är kritiska till hur övergången från skattebefrielse till reduktionsplikt genomfördes.

– Skiftet från skattebefrielse till reduktionsplikt gav försämrad utveckling för användningen av biodrivmedel i Sverige. Kvoterna sattes för lågt och för första gången fick vi en minskning av användningen av biodrivmedel 2019, med ökad användning av fossila drivmedel som följd och onödigt stora utsläpp av koldioxid från vägtrafiken, säger Gustav Melin, vd Svebio, i en kommentar.

Utvecklingen fortsatt dålig för biodrivmedel

Svebio menar att utvecklingen med lägre andel biobränsle kommer att fortsätta under 2020.

– Om vi ska få fart på det bränslebyte som våra politiker talar om måste kvoterna höjas i närtid, helst redan från årsskiftet. Det är bra att vi fått klarhet om långsiktiga kvoter till 2030, men just nu råder det stagnation på marknaden, säger Gustav Melin.

”Bekymmersamt”

I förordet till rapporten kommenterar generaldirektör Robert Andrén utvecklingen, och konstaterar att den är bekymmersam.

– Minskningen är bekymmersam och en följd av i huvudsak två orsaker. Dels en mer snäv måluppfyllnad då drivmedelsoperatörerna trimmat sina system för att mer exakt uppfylla kraven, samt en viss brist i måluppfyllnad på dieselsidan, skriver han.

Palmoljan ökar

Energimyndighetens rapport innehåller också information om vilka råvaror som används till biodrivmedlen. En tredjedel av HVO:n kom från slakteriavfall, och detta var den största enskilda råvarukällan under 2019. Men enligt rapporten ökade också användningen av palmolja med hela 130 procent jämfört med tidigare år.

Etanolen produceras främst av spannmål, varav majs utgör 60 procent. 16 procent av etanolen görs av vete, jämfört med över hälften år 2012.

Biogas på restprodukter

Den som kör på biogas har däremot framför allt energi från restprodukter och avfall i tanken.

Den som vill veta mer om var de fossila drivmedel som används i Sverige kommer ifrån, blir inte mycket klokare av att läsa rapporten. Energimyndigheten konstaterar bara att den uppgiften inte kan lämnas ut på grund av sekretesskäl.

r finns Energimyndighetens rapport.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.