Usla reparationer ett miljöhot

Dagens datorer slängs ofta långt innan de tjänat ut, samtidigt som hemelektronikbranschen försöker få oss att ständigt köpa nytt. Nu måste branschen ta ett betydligt större ansvar för miljön och underlätta för konsumenterna att agera miljösmart, anser Sveriges Konsumenter.

Usla reparationer ett miljöhot

Under förra året skrotades cirka 550 000 datorer i Sverige, enligt det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. Dessutom visar siffror från internetstatistik.se från 2011 att 88 procent av befolkningen över 12 år har tillgång till internet i hemmet. Men få datorer lagas, trots att felen egentligen skulle vara enkla att fixa till. I nya numret av tidningen Råd & Rön lämnades fem likadana bärbara datorer med preparerade fel till fem butiker – Siba, Inet, Elgiganten, Expert och Media Markt. Felen var relativt enkla och i grunden lätta att åtgärda. Ändå klarade ingen av det. Tre av butikerna skickade datorn till samma verkstad i Växjö, som gav tre olika besked om felet och gav kostnadsförslag på allt mellan 2 117 till 11 336 kronor.

– Den konsument som vill använda sin dator men ändå tänka på miljö och social rättvisa har det tufft. Hemelektronikbranschen hårdsäljer nya prylar enbart på pris och prestanda genom sina ständigt pågående reklamkampanjer och missköter reparationerna, säger Örjan Brinkman på Sveriges konsumenter.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste