Trots kritiken: Marknaden för klimatkompensation når nya höjder

Klimat Företags klimatkompensation har länge varit en ifrågasatt praxis. Trots det växer marknaden för företagens klimatkompensation snabbare och snabbare.

Trots kritiken: Marknaden för klimatkompensation når nya höjder
Foto: Adobe Stock

Trots trovärdighetsbekymmer växer företagens investeringar i klimatkompensatoin exponentiellt. Totalt investerade företagen cirka 36 miljarder dollar mellan 2012 och 2022, där över hälften av investeringarna är gjorda efter år 2020. Det visar siffror som konsult- och analysföretaget Trove Research presenterar i rapporten ”Global Carbon Credit Investment Report”.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Enligt rapporten ökade investeringarna i privata koldioxidmarknader med 160 procent mellan 2020 och 2022. Enligt Trove Research prognoser kommer tillväxten att fortsätta och redan i dag finns det cirka 1500 nya kolkreditprojekt under utveckling som kommer att registreras den närmsta tiden.

Av de 36 miljarder som investerats sedan 2012 har en majoroitet, 80 procent, gått till trädplanteringsprojekt.

Även om investeringarna i klimatanpassning ökar menar Trove Research att den nuvarande investeringstakten bara ligger på en tredjedel av den nivå som krävs för att leverera den volym av krediter som behövs fram till 2030 för att världen ska kunna nå 1,5 gradersmålet. Här behövs det enligt analysföretaget ytterligare 90 miljarder dollar.

Kritiserad praxis

Att använda klimatanpassning för att nå företags klimatmål har dock länge ifrågasatts, inte minst av miljörörelsen. Det har förekommit flera fall då klimatkompensationsprojekt misslyckats och där människor i de områden där projekten genomförs drabbats hårt. EU är också på gång med att sätta upp regler för hur företag ska få använda klimatkompensation i sin marknadsföring och kommunikation. Detta skulle, i varje fall i teorin, kunna begränsa tillväxten av kolkreditmarknader.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.