Trafikverket når inte sina miljömål – samarbete krävs

Miljömål Trafikverkets planer håller inte måttet när det gäller miljömål. Det konstateras i en IVL-utredning som beställts av Trafikverket. Slutsatsen är också att klimatmålet kräver så stora insatser, att Trafikverket ensamt inte kan nå fram.

Trafikverket når inte sina miljömål – samarbete krävs
Trafikverket räcker inte till för att klara miljömålen. Foto: Christian Cruse.

Trafikverket har blivit bättre på att arbeta med miljöfrågor. Henrik Kloo på Svenska miljöinstitutet, IVL, har utrett hur verket når miljömålen. Han menar att det finns mycket positivt att säga. Han nämner bland annat hur infrastrukturplanen för åren 2018 till 2026, tagits fram med hänsyn till miljökonsekvenserna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Men det är tydligt att de nationella klimatmålen för Trafikverket inte nås ändå, konstaterar Henrik Kloo.

Miljömål trängs ut

I rapporten Hantering av miljömål i nationell plan för transportinfrastruktur framgår att flera olika synsätt trängs. Historiskt har prognoser för hur trafiken förväntas öka, haft företräde. Hänsyn till miljö får allt större betydelse men det har inte gett fullt genomslag i praktiken. Bland annat står redan beslutade projekt i vägen för klimatmålen. För de riktigt stora projekten uppstår också ett politiskt tryck som gör att de tränger sig in i planeringen oavsett vad Trafikverkets analyser säger.

Kan inte nå miljömålen

En slutsats av utredningen är att Trafikverket inte ens kan nå målen, oavsett prioriteringar. Satsningar på infrastruktur räcker nämligen inte hela vägen fram. I planen  som gäller nu finns stora satsningar på järnväg  men frågan kvarstår vad det kommer att ge.

– Man kan bara hoppas att satsningarna når fram. Till syvende och sist handlar det om hur järnvägarna används, och om de tar över biltrafik, säger Henrik Kloo.

Styrmedel behövs

Ska målen nås behövs även styrmedel för trafiken, till exempel.  Beslut om det fattas av andra än dem som arbetar på Trafikverket. Han menar att städer och regioner också kan leda arbetet en bit närmare målet.

Undersökningen av Trafikverkets arbete är en del av ett större arbete, som kallas Stafetten.  Henrik Kloo beskriver det som krävs som just en stafett. Och det med en stor och tung stafettpinne.

– Trafikverket tar stafettpinnen och försöker baxa den en bit, men når inte fram hela vägen, eftersom den är för stor. Andra behöver hjälpa till.

Trafikverket har beställt utredningen och verkets tjänstemän har lämnat underlag.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.