Trafikverket sätter rekordprislapp på koldioxidutsläpp 

Klimat Efter årsskiftet höjs kostnaden för ett kilo koldioxid med över 700 procent. Det framgår av Trafikverkets godstransportsrapport, som är framtagen på uppdrag av regeringen.

Trafikverket sätter rekordprislapp på koldioxidutsläpp 
Foto: Adobe Stock

I dag ligger den svenska koldioxidskatten på 1,14 kronor per kilo utsläppt koldioxid. Siffran är framtagen av expertgruppen ASEK som prissätter kostnader i sina infrastrukturprojekt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Från och med 1 april 2020 höjer Trafikverket klimatrisken till sju kronor per utsläppt koldioxid. Detta kan påverka den samhällsekonomiska värderingen av höghastighetsjärnvägen, som hittills har klassats som olönsam.

Ny värderingsmodell

Det innebär att varje kilo koldioxid som inte släpps ut är värt sju kronor i samhällsekonomisk vinst. Summan baseras på den maximala nivån på reduktionspliktsavgiften, ett styrmedel som minskar utsläppen från transporter. Tidigare värderades koldioxidutsläppen efter koldioxidskatten.

Enligt trafikverkets rapport avspeglar sig värderingen av klimateffekterna på skillnaderna i CO2-utsläpp mellan de olika trafikslagen. I ett europeiskt perspektiv har skadeverkningarna av koldioxidutsläppen historiskt varit relativt högt värderade i Sverige och bedöms i dag ligga på en jämförbar nivå, menar Trafikverket.

Tyskland höjer prislappen

Tyskland har förvisso nyligen uppgraderat och kraftigt höjt värderingen av koldioxidutläpp till nuvarande 0,18 euro per kilo.

Att Trafikverket höjer prislappen på koldioxidutsläpp kan betyda mycket. Prissättningen på koldioxid är av stor vikt för politiker och samhällsekonomer som planerar för framtida projekt i Sverige.

Exempelvis kan bland annat höghastighetsjärnvägen, som tidigare ansågs vara olönsam, i framtiden bli lönsam med den nya värderingen.

Läs Trafikverkets rapport här.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.