I dag ligger den svenska koldioxidskatten på 1,14 kronor per kilo utsläppt koldioxid. Siffran är framtagen av expertgruppen ASEK som prissätter kostnader i sina infrastrukturprojekt.
Trafikverket sätter rekordprislapp på koldioxidutsläpp
Klimat
Efter årsskiftet höjs kostnaden för ett kilo koldioxid med över 700 procent. Det framgår av Trafikverkets godstransportsrapport, som är framtagen på uppdrag av regeringen.
![Trafikverket sätter rekordprislapp på koldioxidutsläpp](https://miljo-utveckling.se/wp-content/blogs.dir/sites/11/2019/10/adobestock41814138.jpeg)
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Från och med 1 april 2020 höjer Trafikverket klimatrisken till sju kronor per utsläppt koldioxid. Detta kan påverka den samhällsekonomiska värderingen av höghastighetsjärnvägen, som hittills har klassats som olönsam.
Ny värderingsmodell
Det innebär att varje kilo koldioxid som inte släpps ut är värt sju kronor i samhällsekonomisk vinst. Summan baseras på den maximala nivån på reduktionspliktsavgiften, ett styrmedel som minskar utsläppen från transporter. Tidigare värderades koldioxidutsläppen efter koldioxidskatten.
Enligt trafikverkets rapport avspeglar sig värderingen av klimateffekterna på skillnaderna i CO2-utsläpp mellan de olika trafikslagen. I ett europeiskt perspektiv har skadeverkningarna av koldioxidutsläppen historiskt varit relativt högt värderade i Sverige och bedöms i dag ligga på en jämförbar nivå, menar Trafikverket.
Tyskland höjer prislappen
Tyskland har förvisso nyligen uppgraderat och kraftigt höjt värderingen av koldioxidutläpp till nuvarande 0,18 euro per kilo.
Att Trafikverket höjer prislappen på koldioxidutsläpp kan betyda mycket. Prissättningen på koldioxid är av stor vikt för politiker och samhällsekonomer som planerar för framtida projekt i Sverige.
Exempelvis kan bland annat höghastighetsjärnvägen, som tidigare ansågs vara olönsam, i framtiden bli lönsam med den nya värderingen.
Läs Trafikverkets rapport här.