”Läskiga situationer är inte den enskildes ansvar”

Transport Cykling uppmuntras men många cyklister råkar illa ut på vägarna. Miljö & Utveckling har pratat cykelpendling med cykelentusiasten Hampus Ekblad, som jobbar som trafikplanerare på Ramboll i Malmö och forskar på Lunds tekniska högskola.

”Läskiga situationer är inte den enskildes ansvar”
Hampus Ekblad är både cyklist och transportplanerare. Foto: Ida Linnersten

Berätta om ditt intresse för cyklar och cykling!

– Jag uppvuxen i Lund, och mina föräldrar alltid cyklat till jobbet och jag alltid till skolan. Vi hade mycket cykelsemestrar när jag var liten. När jag pluggade på LTH började jag intressera mig mer för att träningscykla. En stor del av det, är att jag tycker att det är väldigt kul att mecka med cyklar. Så det gick hand i hand. Jag har ägt ett femtontal cyklar, och har ett cykelförråd i källaren där jag bygger egna cyklar.

Vad gör du på Ramboll?

– Jag gör allt möjligt, bland annat olika typer av utredningar. Jag har jobbat med en ganska stor utredning i Göteborg och tittat på konfliktpunkter mellan gående och cyklister.

Tips

Börja cykelpendla

Börja med en kortare sträcka, ta lite i taget. En mil känns långt i början. Testa! Måste inte ha jättefin cykel och speciella kläder. Man kan cykla till exempel 5 km hur bra som helst utan träningskläder. En mil kan också funka. Ut och prova!

Hur ser en vanlig jobbpendling ut för dig när du cyklar?

– Jag cyklar antingen i Lund och då har jag mina vanliga jobbkläder på mig till jobbet, som ligger ungefär tre kilometer bort. Om jag cyklar till Malmö är det träningskläder och på min långfärdscykel. Det är cykelväg hela vägen men bitvis är den lite tveksam eftersom största delen är stadscykling. Stadscykling och pendlingscykling passar inte så bra ihop. Det tar ungefär 45 minuter.

Har du själv råkat ut för nästan-olyckor?

– Vi pratar om konflikter eller läskiga situationer. Situationer när du måste göra något som du inte hade planerat, som att bromsa, svänga eller accelerera.

– Jag har råkat ut för både läskiga situationer och olyckor – jodå. Jag hade en period när min familj tyckte att jag skulle ta det lite mer lugnt.

Vad beror nästan-olyckorna på?

– Ofta beror det på att någon har missat något, inte förstått eller tolkat situationen på rätt sätt. Majoriteten av gångerna är det inget medvetet fel. Det handlar om att skapa tydlig infrastruktur och visa vad det är som gäller. Lagstiftningen ska stämma överens med infrastrukturen.

Tips

Håll koll på cykeln

Underhåll din cykel. Tvätta, rengör kedjan, håll koll på bromsarna, framför allt nu på vinterhalvåret. En cykel tål inte hur mycket som helst.

– Jag tycker inte att konflikter och läskiga situationer är den enskildes ansvar. Det handlar om väghållarens ansvar och att infrastrukturen ska vara lätt att förstå för trafikanter. Det gäller speciellt oskyddade trafikanter som inte har krav på sig att ha körkort.

Hampus Ekblad. Hampus Ekblad.

På vilket sätt kan cyklisten själv förbättra sin säkerhet?

– Jag är ju semimotståndare mot lagstiftning, men cykelhjälm är ett väldigt bra verktyg för att höja sin egen säkerhet. Det handlar också mycket om att vara passiv i interaktioner, att vara medgivande mot andra trafikanter. Man måste förstå att alla kan göra fel och att alla faktiskt gör fel i trafiken, och visa förståelse för det. Det är okej.

– För cyklister är det ett ganska stort problem att de inte har fått den infrastruktur de behöver. En reaktion på det är att man blir ganska offensiv i sitt beteende.

– Men ur mitt perspektiv är infrastrukturen viktig. Ansvaret bör ligga på väghållaren.

Ser du någon utveckling?

– Ja, jag tycker att vi ser ett skifte. Mycket saker händer, och man börjar ifrågasätta om separerade cykelbanor alltid är önskvärt. Kanske ska vi se bilister och cyklister som mer lika trafikanter? Kan vi sänka hastigheten för bilarna så att de liknar cyklister mer? Där tycker jag att det stora skiftet har skett.

 

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.