På Miljöteknikmässan i Göteborg som just nu pågår berättade Johan Stenebo om fonden som ska göra solceller kommersiella
– Idag kostar det cirka 200 000 kronor för en privatperson att sätta upp solpaneler på sin villa. Det vill vi ändra på, konstaterar han.
Fonden ska investera 500 miljoner kronor i miljöteknik med målet att göra tekniken tillgänglig för alla. Första satsningen kommer att vara på just solceller. Steg två är att investera i belysningstekniker som kan ersätta den energikrävande glödlampan.
– Led-teknik är något som vi tror på, men det finns även andra möjliga varianter, konstaterar Johan Stenebo.
Det är inte första gången Ikea gör en liknande satsning. För några år sedan pressade de priset på energilampan från 200 till 20 kronor.
Än så länge har Ikea inte investerat i några företag, men man tänker sig mellan 5-10 företag i en första fas. Pengarna de tjänar ska gå tillbaka till nya investeringar i samma anda.
Volvo satsar
Även Volvo investerar i nya innovativa cleantech-företag. Genom åren har de bland annat satsat pengar i Effpower, El-forest, Chromogenics och Lamera.
– Många nya spännande idéer startar i småföretag, säger Anders Brännström, CEO för Volvos investeringsfond Volvo Technology Transfers.
Även Inger Strömdahl, ansvarig för miljö policies på Svenskt Näringsliv menar att grön företagsverksamhet är på frammarsch. I slutet av oktober lanserar Svenskt Näringsliv en sajt, www.miljonyttan.se där de som arbetar med gröna affärer i någon form kan lägga upp en presentation av sig själva och sin affärsverksamhet.
– Jag tror mycket på det är området, dock krävs ett bra företagsklimat och smidigare tillståndsprocesser i Sverige för att företagen ska kunna växa och utvecklas bra, konstaterar hon.