Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Trafikverket om nattåg till Europa: ”Bollen ligger hos regeringen”

TRANSPORT Nattåg till Europa är inte lönsamt, och inte ens möjligt om det inte görs politiska överenskommelser med Tyskland och Belgien. Det är slutsatsen i Trafikverkets rapport om nattåg till Europa. Den sträcka som trots allt föreslås är Malmö – Köln – Bryssel.

Trafikverket om nattåg till Europa: ”Bollen ligger hos regeringen”
Bengt Olsson, presschef Trafikverket, kommenterar utredningen om nattåg till Europa. Foto: Kerstin Ericsson

Utredningen om eventuella nattåg till Europa är nu klar och överlämnad till regeringen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har i en intervju med TT gjort klart att regeringen vill ge Trafikverket i uppdrag att upphandla nattågstrafiken. Men enligt Trafikverket krävs det först att regeringen själv gör en insats.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Den stora utmaningen är lagar och regelverk, som ju ligger på politisk nivå. Så bollen, att försöka hitta lösningen, går egentligen tillbaka till vår uppdragsgivare. Det kan till exempel handla om att diskutera med tyska och belgiska myndigheter eller EU, säger Bengt Olsson, presschef Trafikverket.

Många utmaningar med nattåg till Europa

Trafikverket har i sin utredning undersökt flera olika aspekter av nattågstrafiken, som behov och tillgång till vagnar, olika tekniska system i olika länder och säkerhetsfrågor. Inom alla områden finns mer eller mindre knepiga utmaningar som behöver lösas.

– Det här är mer komplext än vad man tror. Så fort det handlar om fast utrustning och olika lagstiftningar som inte är synkade mellan länder så är det komplext, säger Bengt Olsson.

Tyskland en stor utmaning

Svårast av allt verkar dock vara att passera Tyskland, som ju ligger på vägen mellan Sverige och till exempel Bryssel. De tyska myndigheterna tillåter endast kommersiell tågtrafik. Dit räknas inte en tåglinje som får statsstöd i andra länder.

Trafikverket har i sin utredning föreslagit att linjen skulle kunna vara kommersiell till en del, det vill säga i Tyskland, men inte i Sverige och Danmark. Detta accepteras dock inte av tyska myndigheter.

– Tyskland säger att det inte finns något som heter ”en del”. Det är kommersiellt eller inte, och det kan inte vara kommersiellt om det har statsstöd.

Tysklandsfrågan måste lösas först

När det väl är löst, kan man gå vidare med övriga utmaningar.

– Vi har gjort utredningen som vi hade i uppdrag att göra, och lämnat förslag köra sträckan Malmö-Köln-Bryssel tidigast år 2022 – 2023 under förutsättning att man kan lösa det juridiska och säkerhetsmässiga. Och få okej på att hitta någon typ av körning, säger Bengt Olsson.

Vill ej spekulera i antal avgångar

Många undrar hur ofta ett sådant nattåg skulle gå, men det finns det i dagsläget inget svar på.

– Antalet avgångar – det får vänta. Det är inte intressant att djuppenetrera antalet avgångar om det inte okej att köra, säger Bengt Olsson, som menar att man riskerar att bygga luftslott om man förespeglar allmänheten dagliga avgångar när osäkerheterna är så stora.

Störst intresse bland semesterfirare

Av Trafikverkets rapporter framkommer att intresset bedöms vara störst hos fritidsresenärer, alltså i samband med helger och lov, och att efterfrågan på platser därmed kan antas vara ojämn.

I den delrapport där de ekonomiska kalkylerna för de potentiella förbindelserna finns, återfinns också de nyckeltal som ligger till grund för kostnadsberäkningen.

Enligt dessa beräkningar skulle en nattågslinje mellan Malmö och Bryssel gå med ungefär 50 miljoner kronor i förlust per år. KTH Järnvägsgrupp har utfört beräkningarna, som baseras på en relativt omfattande trafik.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.