Stena Line har sedan 2018 trafikerat linjen Göteborg – Fredrikshamn med batterihybriden Stena Jutlandica. Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogpropellrar vid navigation i hamn. Batterierna laddas med både grön landström i Göteborg och under gång. Totalt bidrar batteridriften till en minskning av koldioxidutsläppen med 1 500 ton per år.
Stena Line sjösätter batteridrivna fartyg
Transport
Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen Göteborg – Fredrikshamn senast 2030. Fartyget finns än så länge endast på ritbordet. Men inom ett år räknar rederiet med att kunna presentera en färdig design och byggspecifikation av Stena Elektra.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Men nu tar rederiet ännu ett steg i omställningen till fossilfria alternativ. Tillsammans med Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn har Stena Line inlett samarbetet Tranzero Initiative för att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn.
Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030.
Världens första RoPax
Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen Göteborg – Fredrikshamn senast 2030. Inom ett år ska rederiet presentera en färdig design och byggspecifikation och 2025 lägga den första beställningen.
– Vi går nu från vision till verklighet, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line och ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission, i en kommentar.
Stena Elektra uppges bli världens första fossilfria så kallade RoPax-fartyg i sin storlek, alltså det som i dagligt tal kallas bilfärja. Fartyget kommer att bli cirka 200 meter långt och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter.
50 mil på batteri
Fartyget, som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten, beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri. Det motsvarar distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60 – 70 MWh och fartyget laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka räckvidden.
– Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa, säger Niclas Mårtensson.
Utveckling av infrastruktur
Stena Line betonar samtidigt att det krävs mer än eldrivna fartyg i omställningen till fossilfria alternativ. Övrig infrastruktur, som till exempel laddmöjligheter med grön el i hamnar måste också utvecklas parallellt.
– Därför är det viktigt att samarbeta över olika discipliner som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson.
Stena Line har totalt 37 fartyg och trafikerar 17 linjer i norra Europa.