Scania utvecklar framtidens bränsleinsprutningssystem

Scanias nya högtrycksinsprutning, Scania XPI, banar vägen för utsläppsnivåer långt under vad som är möjligt med dagens dieselteknologi.

Scanias XPI är ett nytt högtrycksinsprutningssystem som utvecklats i samarbete med den amerikanska motortillverkaren Cummins. XPI, står för extra high-pressure injection, och är en teknik som bygger vidare på Scanias nuvarande högtrycksinsprutningssystem, Scania HPI.

Scania HPI är nyckeln för att motorerna ska nå nuvarande utsläppsnivåer. Men för att lyckas sänka utsläppen under Euro 5-nivån kommer att kräva ännu högre insprutningstryck. Det uppnår Scania med XPI och kombinationer av de två teknikerna EGR, Exhaust Gas Recirculation, alltså avgasåterföring och SCR, Selective Catalytic Reduction.

Minska utsläppen

– Scanias mål är att minska utsläppen och samtidigt erbjuda bästa bränsleekonomi och körbarhet för att ge lägsta möjliga totala driftskostnad, säger Urban Johansson, Senior Vice President och ansvarig för drivlineutveckling på Scania. Det framgångsrika samarbetet med Cummins vid utvecklingen och produktionen av Scania HPI, vårt nuvarande högtrycksinsprutningssystem, har lett till det nya långsiktiga utvecklingsprojektet inom commonrail.

Tror på dieseltekniken

På Scania tror man att effektivitet och miljöprestanda kommer att vara huvudkriterier för alla transportsystem i framtiden. Enligt Scania talar kraven på effektivitet för dieselmotorn som de menar fortfarande har stor outnyttjad potential.

– Med commonrailteknik kan Scania fortsätta att förfina dieselmotorn och dess förbränningsprocess långt in på 2010-talet, säger Urban Johansson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste