Så kommunicerar storbolagen hållbarhet

Kommunikation Av Sveriges största börsnoterade företag möter 45 procent målgruppernas krav på hållbarhetskommunikation. Det visar en ny undersökning av deras webbplatser.
✔ Årets toppresterare
✔ Så jämför sig Sverige med det europeiska genomsnittet
✔ Gemensamma förbättringsområden

Så kommunicerar storbolagen hållbarhet
Foto: Adobe stock.

Svenska företag har levererat sina bästa resultat i år när det gäller information om företagsstyrning, men släpar efter i kommunikationen om investeringar, karriär och hållbarhet. Det visar en ny undersökning som granskat hur de 125 största börsnoterade svenska företagen möter kraven från kapitalmarknaden och jobbsökare på sina webbplatser.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Resultatet kommer från konsultföretaget Comprend och deras 27:e säsong av Webranking.

Årets genomsnittliga poäng för företagen på den svenska listan är 49,1 av 100 poäng, vilket är något högre än det europeiska genomsnittet på 47 poäng. Finland har den högsta genomsnittspoängen bland alla länder, med 59,5 poäng.

Svenska företag utmärker sig inom bolagsstyrningsinformation och ”Om oss”, med i genomsnitt 56 procent och 55 procent uppfyllda kriterier. De är också starka på att klargöra syfte och mål, där 92 procent av företagen på listan lyckas.

Investorinformation, inklusive detaljer om riskhantering, finansiella mål och strategi, är fortfarande en stor utmaning för svenska företag, där de i genomsnitt endast uppfyller 35 procent av kriterierna. Press- och medieinformation samt karriärinformation är också områden där förbättring behövs.

Tydliga hållbarhetsmål men brist på tillgänglig data

Svenska företags hållbarhetskommunikation ligger nära det europeiska genomsnittet, med 45 procent uppfyllda kriterier jämfört med 48 procent för Europa. De är särskilt bra på att koppla hållbarhetsstrategin till den övergripande företagsstrategin. Många delar sina hållbarhetsmål, framför allt de miljörelaterade, men endast 28 procent delar faktiskt data om måluppfyllelse, vilket är viktigt för att visa ansvar och transparens.

Sandvik toppar listan för andra året i rad med 86,5 poäng. De utmärker sig särskilt inom presentationen av information om hållbarhet, bolagsstyrning och ”om oss”.

– Vi är väldigt nöjda med att ha förbättrat vårt resultat även i år då vi vet att besökarnas krav ständigt ökar. Comprend-protokollet har under de senaste åren blivit en viktig komponent i vårt webbarbete. Det ger oss bra insikter för utveckling av innehållet, inte minst för investerare och när det gäller hållbarhet som är ett strategiskt fokusområde för oss, säger Björn Roodzant, Kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Sandvik, i en kommentar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.