Undersökningen har genomförts i samarbete med, och baseras på klimatkompensationen från, Zero Mission, Atmoz och South Pole, som är tre av de ledande aktörerna inom klimatkompensationsmarkanden i Sverige.
Därför ökar försäljningen
Undersökningen svarar också på vad som kan ligga bakom den kraftiga ökningen. En förklaring som pekas ut är företagens växande oro, samt kunskap, kring klimatförändringarna. Zero Mission, Atmoz och South Pole uppger att de alla ser att allt fler företag vill sätta vetenskapliga mål och utforma strategier för att leva upp till Parisavtalets 1,5-gradersmål.
För att lyckas menar de att många börjar inse att det inte räcker med att minska de egna utsläppen, och därför använder sig av klimatkompensation som komplement.
Utveckling av kompensationsprojekt i Sverige
Klimatkompensationen som har sålts sker genom projekt i utvecklingsländer som syftar till att påskynda deras klimatomställning. Det handlar bland annat om att effektivisera spisar, bevarande eller återskapande av skog och främjande av förnybar energi.
Enligt företagen är projekten certifierade och tredjepartsgranskade med krav på att klimatnyttan ska vara spårbar, verifierbar, additionell, mätbar och beständig. De lyfter också att mer regionala projekt, i Sverige och Europa, är konstant utveckling.
publicerad 9 november 2023