Prognos: Akut brist på kolkrediter för flyget

Efterfrågan på kolkrediter inom flygets kolkreditsystem kommer överstiga tillgången kraftigt fram till 2030. Det visar en ny prognos.

Prognos: Akut brist på kolkrediter för flyget
Foto: Adobe Stock

Efterfrågan på kolkrediter inom Corsia-systemet förväntas överstiga tillgången kraftigt fram till 2030. Det visar en prognos från företaget Abatable, som verkar inomkolkreditmarkanden. Abatable förutspår att efterfrågan på kolkrediter kan komma att överstiga tillgången med upp till 14 gånger under fas 2, efter 2027 när handelssystemet blir obligatoriskt.

Corsia lanserades 2016 av den internationella flygorganisationen ICAO med syftet att minska ökningen av flygsektorns utsläpp från 2019 års nivåer. Efter en testperiod startade Corsia sin första fas i januari 2024, där endast frivilliga stater deltar. Den obligatoriska fasen börjar 2027.

Att efterfrågan kommer att överstiga tillgången så kraftigt beror enligt Abatable delvis på att det för närvarande bara finns två godkända standarder för kolkrediter. Detta, menar man, begränsar tillgången. Abatable pekar också på det faktum att ICAO i mars bara villkorligt godkände de tre stora kolkreditutgivarna Verra, Gold Standard och Climate Action Reserve, CAR.

”Detta innebär att Corsia Fas 1 för närvarande endast har två godkända standarder genom vilka krediter kan förvärvas – American Carbon Registry (ACR) och ART TREES. Utöver detta, med kravet på att Corsia-krediter måste erhålla auktorisationsbrev från värdländer, förblir mekanismens tillgång avsevärt begränsad”, skriver Abatable i sin analys.

Fakta

Corsia – Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation

Corsia är ett initiativ från den internationella civila luftfartsorganisationen ICAO för att minska koldioxidutsläppen från flygindustrin, som står för cirka 3 procent av de globala utsläppen.

I Corsia-systemet måste flygbolag, när de ökar sina utsläpp över 85 procent av 2019 års nivåer, kompensera för utsläppen genom att köpa kolkrediter. Kolkrediter representerar en minskning av koldioxidutsläpp som har skett någon annanstans och kan köpas och användas för att kompensera för egna utsläpp.

För att uppfylla Corsias krav kan flygbolag, förutom att köpa kolkrediter, också köpa hållbart flygbränsle som minskar utsläppen och förbättra sin flotta för att göra den mer bränsleeffektiv.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.