Många stora företag saknar fortfarande en genomtänkt strategi för att hantera hållbarhetsrisker i värdekedjan på ett effektivt och strukturerat sätt. Det gäller inte minst i samarbetet mellan olika delar av företaget – till exempel mellan hållbarhetsavdelningen och inköpsavdelningen. Kostnaderna för passivitet, eller Cost of Inaction (COI), riskerar ofta att bli höga.
- Företag som väntar betalar ofta dubbelt. Först i form av förlorade möjligheter. Sedan i form av kriser som måste hanteras, säger Anna Lindstedt, ansvarig för ESG Due Diligence på Stratsys.
Trots detta saknar många stora företag fortfarande grundläggande systematik i arbetet med hållbarhetsrisker i värdekedjan. Något som kan leda till ett antal olika potentiella skador.
- Förlorade affärsmöjligheter
Förlusterna kan handla om allt från missade upphandlingar där hållbarhetskriterier inte uppfylls, till att investerare väljer att avbryta partnerskap. Kundflykt är också vanligt. I många fall går företag även miste om nya affärsmodeller, till exempel rollen som leverantör av cirkulära eller ansvarsfullt producerade material.
- Skada på varumärket
Avslöjanden om sociala eller miljömässiga missförhållanden i värdekedjan kan snabbt sätta företag i krisläge. Kritiska kampanjer i sociala medier tenderar att få stor spridning. Utöver den omedelbara krishanteringen urholkas även det långsiktiga affärsvärdet. Varumärkeskapital, kundlojalitet och rekryteringsförmåga är avgörande tillgångar för framtidens konkurrenskraft.
- Operativa och legala risker
När företag saknar strukturerad riskkontroll i leverantörsledet ökar sårbarheten kraftigt. Hela kedjor kan slås ut vid en incident. Ofta leder detta till resurskrävande ad hoc-utredningar och akut krishantering. I värsta fall väntar rättsliga processer.
- Organisatoriska konsekvenser
Utan tydliga processer och ansvar riskerar hållbarhetsarbetet att präglas av stress och brandsläckning. Datakvaliteten blir ofta lidande när olika delar av organisationen rapporterar på olika sätt, vilket försvårar både analys och rapportering.
Från kostnad till konkurrensfördel

ESG Supply Chain Lead, Stratsys
Foto: Stratsys
Att ta ESG-risker på allvar handlar inte bara om att undvika problem. Det är också ett sätt att stärka affären, enligt Anna.
- Företag som integrerar arbetet med hållbarhetsrisker i värdekedjan i sina strukturer och strategier får bättre kontroll, men också ett tydligt affärsmässigt övertag. Genom att koppla hållbarhetsrisker till affärsmål, investeringar och styrning blir ESG en del av en långsiktig värdeskapande strategi, säger Anna.
När riskidentifiering och uppföljning sker proaktivt ökar förtroendet hos kunder, partners och investerare. Med digitala verktyg kan arbetet dessutom skalas upp, följas upp i realtid och visualiseras på ett sätt som gör det användbart för hela organisationen – från inköp till ledning.
Framtidssäkrad affär
De företag som lyckas integrera due diligence i sina kärnprocesser bygger inte bara robustare organisationer – de framtidssäkrar sin position på marknaden.
- Vi måste sluta se arbetet med att hantera hållbarhetsrisker i värdekedjan som en byråkratisk börda. När hållbarhetsrisker i värdekedjan är integrerade i bolagsstyrningen sänks också trösklarna i affären. Det blir enklare att vinna upphandlingar, attrahera kapital och möta krav från partners och konsumenter, avslutar Anna.
Upptäck hur ni kan arbeta smartare med hållbarhetsrisker i värdekedjan med Stratsys ESG Due Diligence – läs mer här.