Ok för fortsatt höga utsläpp från bilar

EU backar, det blir inga tuffare krav på sänkta avgasutsläpp från nya personbilar, enligt ett informellt beslut som togs igår.

Det blir inga tuffare EU-regler kring avgasutsläpp från nya personbilar. Under hösten har debatten gått het i frågan. EU-kommissionens ursprungliga förslag var att en ny bil inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer år 2012. EU-parlamentets industriutskott har röstat för att lätta på kraven, medan miljöutskottet röstat för hårdare tag.

Kompromissen mellan EU-parlamentet och ministerrådet som nu med stor sannolikhet blir lag, innebär att nya bilar behöver klara gränsvärdet på 130 gram per kilometer först från 2015. Böterna för tillverkare som inte klarar kravet sänks kraftigt och straffavgifterna kommer heller inte att börja gälla förrän 2019 för den som inte lever upp till lagkraven. Det långsiktigt målet på ett gränsvärde om 95 gram koldioxid per kilometer till 2020 som varit på tapeten, blir inte bindande.

– Det här avtalet innebär att bilindustrin i princip kan fortsätta att släppa ut som vanligt fram till 2019. Om inte den europeiska bilindustrin tar ett större ansvar än så här, hur ska vi då kunna övertyga andra länder i världen, kommenterar Jens Holm, svensk EU-parlamentariker för Vänsterpartiet.

Bakgrunden till förslaget som ses som en del av EUs klimatpaket, är att sätta tryck på bilindustrin som tidigare lovat att frivilligt sänka sina gränsvärden på partiklar, men utan att nå upp till de utlovade resultaten. Idag står utsläppen från nya passagerarbilar för 12 procent av unionens koldioxidutsläpp och avgasutsläppen per kilometer är i genomsnitt 160 gram.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.