Under studierna gjorde hon praktik på Löfbergs och fick då upp ögonen för företagets hållbarhetsarbete. När hon några år senare började hon jobba på Löfbergs.
– Att ta ansvar för människor och miljö ligger i Löfbergs DNA och företaget har alltid haft höga ambitioner på hållbarhetsområdet vilket jag gillar. Idag går det inte att vara ett framgångsrikt företag om man inte är hållbar. Här handlar det om att ta ansvar i hela värdekedjan, att förbättra villkor och utvecklingsmöjligheter för kaffeodlare och samtidigt göra det enkelt för konsumenten att göra schyssta och hållbara val, säger Kajsa-Lisa Ljudén.
Nytt ramverk för hållbara affärer
2021 lanserade Löfbergs ett nytt ramverk för hållbara affärer. Ramverket utgår från de globala utmaningarna som kaffebranschen står inför där Löfbergs kan bidra till förändring genom tre fokusområden; en cirkulär omställning, en mer rättvis ekonomisk tillväxt och ett samhälle som präglas av inkludering och mångfald.
– Även om vi kommit en bra bit på många områden så finns det mycket kvar att göra. Löfbergs har alltid varit en pionjär inom hållbarhet och vågat ta det första steget, en roll vi ska förstärka framgent. Vi går gärna först och gläds när vi inspirerar vår omvärld, men vi når ofta våra mål genom att samarbeta med andra. Det handlar om kraften i att göra saker tillsammans, säger Kajsa-Lisa Ljudén.