Nätverk ska öppna marknaden för miljöteknikföretag

Nätverksbildande är ett sätt för små miljöteknikföretag att hitta en större marknad. Swedish Environmetal Technology, SET, är ett exempel där företag samarbetar för att växa sig starkare på hemmamarknaden.

Swedish Environmental Technology är en sammanslutning av ungefär 40 både större och mindre miljöteknikföretag. De är ett av flera exempel där miljöteknikföretag har slutit sig samman för att bättre kunna hävda sig på marknaden. Nätverket SET startades 1999 efter att Svenska Miljöinstitutet, IVL, gjort en omfattande undersökning av Sveriges miljöteknikföretags olika behov.

– Nu börjar vi se att samarbetet bär frukt, säger Kristina Alsér, ordförande i SET och vd för miljöteknikföretaget Mercatus som säljer utrustning för hantering och återvinning av industriella processvätskor.

Nätverket finansieras av medlemsföretagen själva och nätverkets aktiviteter styrs därför i första hand av medlemmarnas egna behov.

Först svenska marknaden

Den enorma internationella marknaden för miljöteknik lockar många små företag att satsa hårt på export, främst till Östeuropa och Asien, men för att lyckas med export tror Kristina Alsér att det är viktigt att först har vuxit sig stark på hemmamarknaden

– Jag tycker nog att det varit lite för stort fokus på export av miljöteknik. För att klara sig på lång sikt är det viktigt att etablera sig på den svenska miljöteknikmarknaden innan man tar steget ut på export, säger Kristina Alsér.

Den inhemska marknaden för miljöteknik är stor. Enligt Exportrådets bedömningar görs det miljöteknikinvesteringar i Sverige för ungefär fem miljarder kronor per år och flera faktorer tyder på att den marknaden nu är på väg att växa sig större.

– Kan vi bara samla ihop oss och samarbeta kommer miljöteknikmarknaden säkert att bli en tillväxtmarknad i framtiden, säger Kristina Alsér. Marknaden kommer att efterfråga allt mer resurssnåla processer både när det gäller tillverkningsmaterial och produktionssätt.

Samarbete med konkurrent

80 procent av miljöteknikföretagen är småföretag med mindre än tio anställda. Ett sätt för de små företagen att växa sig starkare är att samarbeta. Genom nätverk kan företagen gå ihop och utveckla helhetslösningar som gör att de står sig bättre i den hårda konkurrensen såväl nationellt som internationellt.

– På det sättet har SET varit lyckosamt, säger Kristina Alsér. Konkret har nätverket genererat såväl gemensamma projekt som nya bolag.

Mercatus har till exempel etablerat ett samarbete med en tidigare konkurrent. Tillsammans har de skapat ett nytt helhetskoncept inom membran- och indunstningstekniken för den tillverkande och bearbetande industrin.

– Vårt eget företag har inlett samarbete med flera andra företag och vi har skaffat oss kontakter som vi aldrig hade kunnat få utanför nätverket, berättar Kristina Alsér

Ny utbildning

Småföretagens möjligheter att skapa kontakter och samarbete med konkurrenter, storföretag och forskarvärlden är enligt Kristina Alsér nyckeln till att få miljöteknikmarknaden att växa. SET har tillsammans med KTH, Jönköpings Handelshögskola och IVL startat en ny utbildning som syftar till att strukturera affärsutvecklingen och kompetenshöjningen inom företagen.

– Den utbildningen är ett konkret exempel på hur företagen kan stärka sig på hemmamarknaden, berättar hon. Genom att vi skapar kontakter med forskningsvärlden och stora företag kan vi få tillgång till effektivare tekniker, ny teknik och teknik från andra områden.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.