Forskarna utvärderade 70 hållbarhetskriterier, inklusive utsläppsmål, försörjningskedjans transparens och användning av förnybar energi i fabriker, för att ge varumärkena en procentuell poäng.
Rapporten visade att endast 117 av de 250 varumärkena hade utsläppsmål. Av dessa rapporterade 105 varumärken om sina framsteg. Bland dessa rapporterade 42 varumärken ökade scope-3-utsläpp jämfört med deras utgångsår.
Maeve Galvin, chef för global policy och kampanj på Fashion Revolution säger så här:
”Genom att investera minst 2% av deras intäkter i ren, förnybar energi och kompetensutveckling för att stödja arbetare, kan mode samtidigt stävja effekterna av klimatkrisen och minska fattigdom och ojämlikhet inom sina försörjningskedjor. Klimatsammanbrott kan undvikas eftersom vi har lösningen – och stormode har verkligen råd med det.”
Här kan du ta del av rapporten i sin helhet.
publicerad 2 augusti 2024