Kunder bestämmer riktning på H&M:s CSR-satsning

CSR 500 miljoner kronor. Så mycket ska H&M Conscious Foundation satsa i tre globala utvecklingsfrågor. Vad inriktningen blir kan kunderna rösta om mellan den 22- 29 oktober.

Med FN:s millenniemål som utgångspunkt kommer H&M Conscious Foundation, som är en global ideell stiftelse som bildades i samband med H&M:s 60-årsjubileum 2007, att engagera sig i några av världens största globala utmaningar. Inför röstningen har man rådfrågat ett antal experter, med engagemang inom olika utvecklingsfrågor, vilka globala utmaningar de anser vara mest angelägna och varför. Rent vatten, att stärka kvinnors ställning, skydd av naturresurser, utbildning samt att minska fattigdom genom självstärkande initiativ prioriteras högst. Det är därmed också de frågor som är möjliga att rösta på.

– Det kommer att hjälpa oss att förstå vilka frågor som är viktigast för många människor världen över”, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M och styrelsemedlem i H&M Conscious Foundation.

När de tre viktigaste frågorna har röstats fram av H&M:s medarbetare och kunder kommer stiftelsen att ingå samarbetsavtal med tre internationellt välkända organisationer och inleda ett globalt arbete kring dessa frågor. Här kan du rösta.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.