Malmö har som mål att hela kommunen ska försörjas med förnybar energi till 2030, både när det gäller stadens egen verksamhet och invånarnas privatförbrukning.
Idag kommer 40 procent av fjärrvärmeanvändningen från förnybara källor, men via ett nytt avtal är det nu klart att det från 2020 bara kommer att användas förnybara biobränslen i fjärrvärmeverket. Det innebär att klimatpåverkan från alla Malmös fjärrvärmekunder halveras.



