I ett industriområde utanför Stockholm ligger Karosslack AB. På planen bakom verkstaden står ett gäng krockade bilar som ska fixas till och lackas om. Här jobbar totalt elva personer och Karosslack AB gjorde 1997, som första företag i branschen, en miljökonsekvensutredning. Mkb:n gav blodad tand, sedan ett år tillbaka jobbar de efter ISO 14 000 och certifieringen sker i maj.
Miljöarbetet har gjort att Karosslack AB sett över sin verksamhet. Man håller på och byta från lösningsbaserad färg till vattenbaserad, har börjat med sopsortering och blivit bättre på att planera arbetet. Christer Widell på Karosslack AB tycker att verksamheten förbättrats sedan företaget började med sitt miljöarbete. Arbetet har blivit effektivare och den allmänna ordningen har ökat.
– På en bil sitter många lösa delar och förut hade vi förmånga backjobb, någon liten del förblev olackad och vi var tvungna att göra om jobbet igen. Checklistor har gjort att ordningen ökat och att vi behöver göra om färre arbetsmoment än tidigare, säger Christer Widell.
Ökad lönsamhet
Att arbetet blivit mer effektivt har också ökat lönsamheten och i det stora hela är Christer Widell nöjd med certifieringen, men han tycker att det finns ett stort behov av ett ISO 14 000 som riktar sig till småföretagare.
– Det certifieringsarbete vi genomfört är anpassat för stora företag och kan ibland vara svårt att applicera på en mindre verksamhet, säger Christer Widell.
För att ISO 14 000 ska bli riktigt framgångsrikt bland småföretagare tror han att systemet behöver göras om. Han känner till flera småföretagare som börjat på ett ISO- arbete men hoppat av för att systemet varit för krångligt.
För Karosslack AB har certifieringskostnaderna landat på lite över en halv miljon kronor vilket är en stor omkostnad, men Christer Widell tror att investeringen kommer att löna sig i längden. Just nu tycker han dock inte att den ger några större konkurrensfördelar.
Ingen konkurrensfördel
Karosslack ABs största kund är försäkringsbolag eftersom de flesta av de krockade bilarna som företaget lackerar är försäkrade. För tillfället gör många försäkringsbolag dåliga vinster och vill spara.
– Försäkringsbolagen vill inte betala för de merkostnader det innebär att ha ett miljöarbete. Kollegor som valt att inte satsa på miljöarbete har bättre ekonomi än vad Karosslack AB har idag, konstaterar Christer Widell.
Men han är övertygad om att trenden kommer att vända, för det finns inget annat val. Från 2007 blir reglerna också hårdare. Vattenbaserade färger kommer att vara obligatoriskt och att driva en lackeringsverksamhet på samma sätt som idag blir omöjligt.
– Då väntar jättestora omställningskostnader för de som ännu inte börjat ett miljöarbete. Det är lika bra att vara i framkant, säger Christer Widell.