Naturkrediter lyfts fram som ett nytt verktyg för att kanalisera investeringar till biologisk mångfald och restaurering av ekosystem. Men marknaden är fortfarande omogen, med avsaknad av gemensamma standarder och regler. På ett webbinarium nyligen berättade Axfood och OX2 hur de ändå valt att gå före – genom lokala pilotprojekt, försiktighet och fokus på lärande.
I väntan på tydliga spelregler – Axfood och OX2 testar naturkrediter
Dagens M&U Axfood och OX2 testar naturkrediter i pilotprojekt – för biologisk mångfald, lokal förankring och framtida hållbarhetsnytta.

Helena Allard och Anders Wiklund. Foto: Pressbilder.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Axfood har valt att engagera sig i svenska naturprojekt, trots att de största naturrelaterade riskerna finns i globala jordbrukssystem. Enligt Helena Allard, hållbarhetsstrateg på Axfood, stärker lokal förankring både transparens och samarbeten, och gör det möjligt att involvera medarbetare. Företaget ser naturkrediter som ett sätt att förstå hur man kan bidra till biologisk mångfald – inte som ett affärsbeslut i dagsläget.
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


