Revisions- och konsultbolaget EY har skapat en ny roll: Chief Impact Officer. Nyligen tillträdda Anna Ryotts uppdrag blir att implementera hållbarhet och de globala miljömålen i verksamheten i Norden – både internt och hos kunder.
Hon får nya rollen på EY – ”Hållbarhet handlar om att bryta silos”
Karriär
Hållbarhet är affärskritiskt och måste integreras i företagens kärnverksamhet, menar Anna Ryott, som tillträder som Cheif Impact Officer på EY. För att lyckas krävs det att företag bryter silos och ser hållbarhet som en strategisk fråga, inte en trend.
–Det handlar om att framtidssäkra bolaget samtidigt som man också gör något positivt, säger hon till Miljö & Utveckling.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Jag tror väldigt mycket på att hållbarhet är en affärskritisk fråga som både har möjlighet att minimera risker, kostnader och förbättra resursallokeringen. Men också att det främjar kreativitet, innovation, skapar kundvärde, engagemang och stolthet.
Hon säger att det också handlar om att bryta silos.
– För mig är hållbarhet definitivt en fråga för ledningsgrupp, vd och styrelsen. Det får inte bli en silofråga utan en integrerad fråga. Säg att man bedriver ett stort projekt inom AI. Vad får det för effekter utifrån ett hållbarhetsperspektiv? Kan vi använda våra verktyg och de projekten för att bli mer effektiva i vår resursanvändning eller minska vårt klimatavtryck?
Vad har du för tips till företag som vill få in hållbarhetstänket mer?
– Jag tycker att Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen är en oerhört bra färdplan när det kommer till att tänka på vad är strategiskt viktigt för just vår bransch eller just vårt företag för att förstå var man kan göra störst inverkan.
Hållbarhet får inte bli en trend, menar hon.
– Det handlar först om att koppla ens ändamål till DNA:t av ens produkt eller tjänst. Det är där man måste fokusera, då blir det affärskritiskt och värdefullt för kunder. Då känner anställda ett engagemang och det blir trovärdigt. Hållbarhet är någonting självklart som allt annat i bolagets verksamhet.
Börja i designprocessen
Som exempel tar hon upp cirkulär ekonomi, som för många företag är kopplat till återvinning och återanvändning. Men Anna Ryott menar att man borde tänka steget längre.
– För mig börjar det i designprocessen. Hur kan vi designa en produkt så att vi inte får så mycket avfall? Hur säkerställer vi att det är en produkt som går att återanvända eller har en lång livslängd?
I stället för att tänka på hur man kan minimera risker och plocka bort saker handlar det mer om att få in design och innovation i hållbarhetstänket.
–Det handlar om att framtidssäkra bolaget samtidigt som man också gör något positivt.