Hög hållbarhetsrankning kopplas till bättre lönsamhet

Affärsutveckling Företag som har hög hållbarhetsranking är även mer lönsamma än genomsnittet. Det hävdar Maria Mähl hos det internationella fondföretaget Arabesque. Det bygger på att hållbarhetsfrågor värderas på rätt sätt. Men en närmare koll visar på luckor i analyserna.

Hög hållbarhetsrankning kopplas till bättre lönsamhet
AdobeStock

Att analysera företag ur ett hållbarhetsperspektiv borde vara lika normalt som att granska finansiella faktorer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Man brukar tala om icke-finansiell data, men jag säger snarare extra-finansiell, säger Maria Mähl.

Hon har tidigare arbetat hos FN och även för Hillary Clintons presidentkampanj. Hennes drivkraft är att bidra till en bättre värld. Det var därför hon hamnade på Arabesque som avknoppats från den enorma brittiska banken Barclays Bank. Företaget ägnar sig åt att analysera enorma mängder data från internet, det som brukar kallas Big Data Analytics, ett begrepp som ännu inte har översatts till svenska.

Hållbarhetsranking ger underlag åt investerare

Siffran 100 miljarder nämns på företagets hemsida för antalet datapunkter som används vid analyser av andra företags hållbarhetsprestanda och ger underlag åt investerare i konkurrens med Morningstar, CSR Hub, Sustainalytics, med flera.

Ur de stora datamängderna går det också att se ett mer generellt mönster som Maria Mähl tycker pekar åt rätt håll. De allra mest hållbara företagen är också mer lönsamma än genomsnittet enligt det material företaget fått fram.

– De 20 procent av bolagen som presterar bäst vad gäller hållbarhet, går också 4,2 procent bättre rent ekonomiskt. Det är stor skillnad, säger Maria Mähl.

Siffran för lönsamhet gör att hållbarhet blir en intressant affär.

– Jag hoppades att folk skulle bry sig för att det är rätt. Men när folk förstår att det här påverkar hur deras bolag presterar ekonomiskt, får du en helt annan publik. Det är vad som driver utvecklingen, framförallt i USA, säger hon.

Hållbarhet ger bättre lönsamhet

Nu tycker hon att hennes arbete verkligen gör skillnad. Det handlar inte längre om välgörenhet utan om verklig förändring. Sambandet som gör så stor skillnad är, enligt henne, att om saker och ting tillverkas på rätt sätt, med återvinning, återanvändning med mera, så ger det också bättre lönsamhet. Motsatsen gäller också: den femtedel av de företag som ligger sämst till när det gäller hållbarhet, har också 2,5 procent sämre lönsamhet. Nu är det inte bara hållbarhetschefen som informerar sig, utan hållbarhetsrapporterna hamnar även hos ledningsgruppen, berättar hon.

– Det är häftigt att finansbranschen kan vara en motor mot en hållbar värld, det hade vi nog aldrig trott förut, säger hon.

Att andra siffror som plockats fram pekar åt ett annat håll, alltså att hållbarhet ger sämre lönsamhet, säger hon beror på att hållbarhetsdata ibland fokuserar på fel saker. Det gäller att gå in på de faktorer som är centrala i ett företags verksamhet. Vattenförbrukning har liten betydelse för en bank, men desto större för Coca Cola. Den som räknar med fel saker, ser inte det här sambandet.

– Många som arbetar med hållbara investeringar vet inte hur hållbarhet skapar värde i bolag. Då blir det bara greenwashing, säger hon.

Väsentlighetsanalys viktig del av arbetet

Inom Arabesque är väsentlighetsanalys en del av arbetet. De data som plockas fram från nätet, på 20 språk, från företagens egna uppgifter men också från 50 000 nyhetskällor och sociala medier och appar, analyseras av specialister. Faktorer som anses centrala får större tyngd. Sorteringen handlar också om att säkerställa att data kommer från trovärdiga källor. Twitter räknas till exempel bort. Trovärdigheten utvärderas genom att uppgifter kontrolleras från andra källor. Gamla nyheter som dyker upp igen på Facebook räknas inte som ännu en träff, och så vidare.

En fördel med att arbeta på det sättet är också att hållbarhetsrisker upptäcks tidigare. Arabesque hade till exempel redan uteslutit Facebook när Nordea kommit fram till att det bolaget borde sättas i karantän:

– Vi kan även plocka upp nyhetssignaler som inte är så starka, säger hon.

Positiv utveckling

Hon tycker att det går framåt vad gäller hållbarhet, och talar om en Trumpeffekt:

– Klimatet har fått en större plats i debatten än om man hade tagit det för givet, som det nog varit med Hillary Clinton som president, säger hon.

Ett snabbtest visar ändå att Arabesques system S-Ray släpper igenom något så speciellt som möjligt åtal för folkrättsbrott. Lundin Petroleum får 60 av 100 möjliga poäng, trots att företagets företrädare riskerar åtal för grovt folkrättsbrott, vilket går att läsa om på nätet sedan många år och som är mycket ovanligt i företagsvärlden. Att det är så, får Maria Mähl att fundera:

– Jag ska undersöka det. Jag har fått samma fråga angående bolag som involverar sig i Saudiarabien, säger hon.

Lundin Oil får bra betyg

Ett annat företag i branschen, amerikanska CSR Hub, analyserar också stora datamängder. Även här får Lundin Petroleum ett bra betyg, 81 procent. I en kommentar står uttryckligen att inget särskilt finns att notera vad gäller företaget. På frågan om hur det kan bli så, med tanke på den omfattande och fleråriga svenska brottsutredningen, svarar företagets företrädare, Bahar Gidwani via mejl.

Han skriver bland annat att de källor som använts kan uttrycka skilda åsikter om företagets verksamhet, vilket får genomslag i rankningen: ”några av våra källor kan stödja företagets verksamhet i Sydsudan, som steg mot utveckling av områdets resurser”, skriver han i ett mejl. Trots att företaget säger sig vara allra störst vad gäller rankning så ”missar vi mer än vad vi fångar in”, skriver Bahar Gidwani, som är medgrundare av företaget och dess tekniska direktör.

Läs mer: Lundin hade kunnat undvika åtal

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.